Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Nadzwyczajny koncertowy piątek w Radiu Chopin [TRANSMISJA]

Chopin na altówkę i Rossini, raz w oryginale, raz w wersji Brittena - aż dwie transmisje nadawaliśmy w piątek, 15 czerwca, w portalu Radia Chopin.

Małgorzata Sajna-Mataczyńska, Ewa Guzowska i Tomasz Lisiecki Foto: Agnieszka Szenrok

Chopin nie napisał na altówkę nic - ale, jeżeli wczytać się w jego listy, w pewnym momencie zdecydowanie miał na to ochotę. Więcej - miał nawet materiał! Chodziło o przetranskrybowanie na grający w niższym rejestrze instrument partii skrzypiec w młodzieńczym Triu fortepianowym. Kompozytor nie podjął jednak zadania, które sam sobie wyznaczył - poszedł dalej, zostawiając świetne Trio wśród juweniliów. Koncepcja wróciła jednak pod koniec XX wieku - i oto wreszcie możemy usłyszeć, jaką postać brzmieniową Chopin wolałby dla swojego Trio g-moll. To wczesne opus było główną pozycją koncertu w Studio Szpilmana, kolejnego z cyklu A la polonaise Radia Chopin, który dopełniony został szeregiem drobnych utworów w kameralnych aranżacjach z altówką i wiolonczelą; znalazło się wśród nich także Largo z Sonaty wiolonczelowej - również w wersji na altówkę. Wszystko w wykonaniu poznańskich artystów, w nawiązaniu do nagranej przez nich bardzo ciekawej płyty Chopin & Viola (jej recenzję mogą Państwo przeczytać w dziale dyskografia): Małgorzaty Sajny-Mataczyńskiej na fortepianie, Ewy Guzowskiej na altówce i Tomasza Lisieckiego na wiolonczeli. Koncert prowadziła Róża Światczyńska.

Program - wyłącznie utwory Chopina:

Introdukcja i Polonez C-dur op.3 (w opr. na wiolonczelę i fortepian)
Etiuda cis-moll op.25 nr 7 (w opr. na wiolonczelę i fortepian)
Mazurek a-moll op.67 nr 4 (w opr. na altówkę i fortepian)
Walc a-moll op.34 (w opr. na altówkę i fortepian)
Preludium e-moll op.28 nr 4 (w opr. na altówkę i fortepian)
Largo z Sonaty g-moll op.65 (w opr. na altówkę i fortepian)
Trio g-moll op.8 (w opr. na altówkę, wiolonczelę i fortepian)

Po pół godzinie przerwy zapraszaliśmy natomiast na wycieczkę do Turynu, gdzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna RAI pod dyrekcją jednego z największych dziś mistrzów włoskiej opery, Fabio Luisiego, grała program poświęcony muzyce Rossiniego. Błyskotliwe uwertury, efektowne arie ze znakomitym solistą Luką Pisaronim, a nawet reinterpretacje tej muzyki dokonane przez Benjamina Brittena (Matinées musicales, op. 24 i Soirées musicales, op. 9) - wszystko to w oryginalnym, włoskim wykonaniu najlepszej i najsławniejszej z orkiestr radiowych Italii. Muzyka, która - o czym warto pamiętać, ukształtowała Chopina w stopniu nie mniejszym, niż zasłyszane na wsi mazury i oberki. Bez jednych nie byłoby fortepianowych mazurków, bez drugiej - Barkaroli.



W programie koncertu:

Benjamin Britten
Matinées musicales, op. 24 - Soirées musicales, op. 9, dwie suity wg Rossiniego
 
Gioachino Rossini
La gazza ladra, „Il mio piano è preparato”
Wilhelm Tell, „Sois immobile”
Le siège de Corinthe, „Qu’à ma voix la victoire s’arrête”
Semiramide, „Sì, vi sarà vendetta” 
Uwertura do Semiramidy
Uwertura do Wilhelma Tella 

Uwaga!

Odtwarzacz wykorzystuje technologię flash. W celu odblokowania wtyczki w przeglądarce należy skorzystać z poradnika pod jednym z poniższych linków:

Google Chrome
https://support.google.com/chrome/answer/6258784?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=pl

Mozilla Firefox
https://support.mozilla.org/pl/kb/zarzadzanie-wtyczka-flash

Internet Explorer
https://support.microsoft.com/pl-pl/help/17447/windows-internet-explorer-11-manage-add-ons

Poprawne wyświetlanie odtwarzacza mogą ograniczać również dodatki blokujące reklamy (AdBlock, uBlock i inne). Prosimy o ich wyłączenie na stronie koncertu.

Zapraszamy!