Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Kto koryfeuszem?

Koryfeusz to przewodnik chóru w teatrze greckim – czyli ktoś, kto wytycza drogi, za kim mają postępować inni. By zyskać tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej należy osiągnąć pewien sukces, który – jak zapewne powinno się domniemywać – miałby być wzorem dla innych artystów. Działająca przy Instytucie Muzyki i Tańca Rada programowa do spraw muzyki wybrała właśnie i podczas poniedziałkowej gali ogłosiła listę tegorocznych „koryfeuszy”.

Plakat gali Foto: materiały prom.

W kategorii Osobowość roku tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej 2018 zdobył saksofonista Maciej Obara – za pojedynczą płytę (Unloved), nagraną wraz z zespołem Maciej Obara Quartet dla wytwórni ECM. Za burtą pozostali inni nominowani: Łukasz Długosz „za łączenie najwyższego poziomu sztuki wykonawczej z niezwykłą aktywnością nakierowaną na promocję muzyki polskiej i dokonanie 22 prawykonań utworów polskich kompozytorów współczesnych w sezonie 2017/2018”; akordeonista Maciej Frąckiewicz „za bogaty sezon artystyczny 2017/2018, w tym liczne prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych oraz zwycięstwo w konkursie i zdobycie nagrody publiczności na Deutscher Musikwettbewerb w Bonn; kompozytor i organista Dariusz Przybylski „za dorobek kompozytorski sezonu i album Already it is dusk”; skrzypek Janusz Wawrowski, którego sukcesy wykonawcze nie wymagają egzemplifikacji (choć przypisano mu też pozyskanie dla Polski instrumentu Stradivariusa – czego raczej jest beneficjentem).

W kategorii Wydarzenie roku nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018 wyróżniona została potrójna premiera krótkiej kompozycji Agaty Zubel Fireworks, nagrodzonej także European Composer Award – na Festiwalu "Chopin i jego Europa" w Warszawie (13 sierpnia 2018), "Young Euro Classic" w Berlinie (14 sierpnia 2018) oraz w ramach Festiwalu BBC Proms w Londynie (19 sierpnia). Wśród pozostałych nominowanych w tej kategorii zwróćmy uwagę na bezcenną pracę u podstaw: Akademię Chóralną – „za koncerty w sezonie artystycznym 2017/18” oraz za „spójny program rozwoju chórów w różnych kategoriach wiekowych”.

Odkryciem roku zasługującym na tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej 2018 uznano Joannę Zawartko – „za kreacje koncertowe i sceniczne sezonu 2017/18, w szczególności za wykonanie partii sopranowej w Małej mszy uroczystej Gioacchino Rossiniego w Filharmonii Narodowej (18 maja 2018).” W tej kategorii nominowani byli też: proMODERN, Jacek Sotomski, The Whoop Group.

Honorowego Koryfeusza za całokształt działalności – co faktycznie koresponduje ze znaczeniem terminu „koryfeusz” – otrzymała Joanna Wnuk-Nazarowa. Kompozytorka, dyrygentka, teoretyk muzyki ustąpiła w tym roku ze stanowiska dyrektora naczelnego i programowego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, gdzie jej wieloletnia kadencja nie tylko pozwoliła utrzymać poziom zespołu, lecz przede wszystkim zapisała się powstaniem uważanej za jedną z najlepszych na świecie sal koncertowych.

W koncercie galowym uświetniającym rozdanie Koryfeuszy, który odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, wystąpili Atom String Quartet, Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej oraz {oh!} Orkiestra Historyczna. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem spektakularnego wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.