Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

W stronę Leszetyckiego

Friedman, Paderewski, Hambourg, Schnabel, Moiseiwitsch, Ney, Gabriłowicz, Tiegerman, Horszowski... i wielu innych – połowę największych postaci pianistyki końca XIX i pierwszej połowy XX wieku łączy jedno nazwisko: Teodor Leszetycki. Największy pedagog fortepianu będzie bohaterem sobotniego „Ucha nienasyconego”.

Teodor Leszetycki Foto: wikipedia / CC

Leszetycki niestety nie utrwalił swojej gry w sposób akustyczny – istniejące nagrania pianolowe nie dają natomiast pojęcia o jakości, jaką musiała się ona odznaczać. Mimo to nie będzie w naszej audycji bohaterem „niemym” lub „nieobecnym”: przemówi własnym głosem, gdyż wypowiedział do tuby fonografu swoje artystyczne credo, a realizacje jego postulatów usłyszymy w nagraniach jego uczniów. Audycję wypełnią najwięksi: przede wszystkim Friedman (Mazurki i in.), Paderewski, Moiseiwitsch (Impromptu As-dur i Preludia op. 28) oraz bardzo rzadkie rejestracje Seweryna Eisenbergera (Rapsodia z op. 79 Brahmsa i Koncert f-moll Chopina); nie zabraknie też doskonałego Gabriłowicza i Hambourga, a także wyjątkowego Schnabla (Sonata op. 90 Beethovena). Poznamy też Leszetyckiego jako kompozytora, w jego ciekawym, jednoczęściowym Koncercie fortepianowym op. 9, który zagra dla nas Hubert Rutkowski (z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Rzeszowskiej pod batutą Tomasza Chmiela).

Osoba Huberta Rutkowskiego prowadzi zaś do zapowiedzi zbliżającego się IV Konkursu pianistycznego imienia Teodora Leszetyckiego, jaki ma odbyć się pod koniec sierpnia w Hamburgu. Rutkowski jest organizatorem tego wydarzenia, będąc – jak widać – aktywnym propagatorem dziedzictwa Leszetyckiego.

(jp)