Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Streaming recitalu Lukasa Geniušasa

Zapraszamy na streaming recitalu Lukasa Geniušasa, który odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w ramach zorganizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina festiwalu Przed wielkim Konkursem. Polskie Radio Chopin jest patronem medialnym i partnerem tego cyklu koncertów. Transmisję koncertu poprowadzi na naszej antenie Marek Zwyrzykowski.

Lukas Geniušas zaprezentuje w Warszawie utwory Chopina i Rachmaninowa Foto: PAP/Radek Pietruszka

5 października 2020

19.30


Program

Fryderyk Chopin
Mazurek f-moll op. 7 nr 3
Mazurek B-dur op. 17 nr 1
Mazurek cis-moll op. 30 nr 4
Mazurek gis-moll op. 33 nr 1
Mazurek C-dur op. 33 nr 2
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek H-dur op. 63 nr 1
Mazurek f-moll op. 63 nr 2
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Mazurek a-moll [op. 68 nr 2] (WN 14)
Ballada g-moll op. 23 

Siergiej Rachmaninow
I Sonata fortepianowa d-moll op. 28

Urodzony w 1990 roku w Moskwie w muzycznej rodzinie Lukas Geniušas znany jest polskiej publiczności przede wszystkim ze względu na uzyskaną podczas XVI Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku drugą nagrodę oraz swoje późniejsze występy w ramach festiwalu „Chopin i jego Europa”.  Pianista rozpoczął nieformalną edukację muzyczną już w wieku pięciu lat, natomiast podczas studiów w Konserwatorium Moskiewskim pieczę nad rozwojem artystycznym Geniušasa sprawowała jego babka, Vera Gornostayeva.

Repertuar artysty jest bardzo obszerny i obejmuje dzieła od baroku do współczesności. W programach jego koncertów znaleźć można zarówno koncerty fortepianowe Ludwiga van Beethovena jak i dzieła Johna Adamsa. Szczególną estymą darzy utworów kompozytorów rosyjskich.

Warszawski recital pianisty podzielony został pomiędzy kompozycje Fryderyka Chopina i Siergieja Rachmaninowa. Najpierw zabrzmi wybór dziesięciu mazurków pierwszego z tych twórców, które zaprezentowane zostaną w kolejności ich powstawania. Najpierw Geniušas wykona wczesne, napisane ok. 1830 roku mazurki f-moll op. 7 nr 3 i B-dur op. 17 nr 1, następnie zaś te pochodzące z drugiej połowy lat 30., a więc cis-moll op. 30 nr 4 i pierwsze trzy z czterech mazurków op. 33. Złożony z trzech tańców późny, ukończony w 1847 roku zbiór op. 63 zaprezentowany zostanie w całości. Część poświęconą temu gatunkowi domknie wydany w 1855 roku, a więc już po śmierci kompozytora, Mazurek a-moll op. 68 nr 2. Na zakończenie Chopinowskiej części koncerty zabrzmi Ballada g-moll, utwór który, jeśli wierzyć relacji Roberta Schumanna, sam twórca cenił najbardziej ze swego dorobku.

Spuścizna kompozytorska Siergieja Rachmaninowa w symboliczny sposób domyka epokę romantyzmu. Kompozytor rozpoczął pracę nad I Sonatą d-moll podczas pobytu w Dreźnie w 1906 roku, w tym samym czasie pracował tam także nad II Symfonią. „Żyjemy jak pustelnicy: z nikim się nie widujemy, nikogo nie znamy, nigdzie nie bywamy. Dużo pracuję” – tak kompozytor komentował pobyt w Niemczech. Tworzenie Sonata przysparzało mu jednak dużo trudności i ostatecznie ukończył ją dopiero w kwietniu 1908 roku. Pierwsze wykonanie spotkało się z dość chłodnym przyjęciem. Utwór ten przez wiele lat pozostawał w cieniu innych kompozycji fortepianowych Rachmaninowa, a częstszych wykonywań doczekał się dopiero w obecnych czasach.