Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Trzymająca lirę

10 grudnia 1849 r. w „Kurierze Warszawskim” napisano: „P. Clésinger, znakomity tegoczesny rzeźbiarz Paryski, będąc obecny w ostatniej chwili śmierci Szopena, zamknął się po powrocie do domu w swojej pracowni, i nie opuścił tejże pierwej, dopóki nie wykonał figury trzymającej połamaną lirę. Figura ta alegoryczna, przedstawia duszę Szopena, która opuszczając świat ziemski, przenosi się do wieczności”. Artysta wyznał, że nad żadnym dotąd dziełem nie pracował z większą dokładnością. Nagrobek miał być ukończony na dzień imienin Chopina, a więc 5 marca. Konflikt między komitetem budowy pomnika, kierowanym przez Delacroix, a Clésingerem, doprowadził do zmiany terminu. Rzeźbiarzowi postawiono zarzut, że „figura trzymająca lirę nie została wykonana z jednego bloku, lecz z trzech aż części”. Uroczyste odsłonięcie pomnika mogło się odbyć dopiero w pierwszą rocznicę śmierci kompozytora. Rzeźba, określana przez współczesnych mianem arcydzieła, uznana została za najlepszą pracę Clésingera. (md)