Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Między Rousseau a Voltaire'em

12 grudnia 1853 r. Ludwika z d. Chopin Jędrzejewiczowa  otrzymała z Paryża list od Camille'a Pleyela, jednego z najbliższych paryskich przyjaciół Fryderyka. Ten ceniony budowniczy fortepianów, pianista i kompozytor, a także wydawca, poruszył sprawę pośmiertnego wydania dzieł wszystkich Chopina. W oficynie wydawniczej Pleyela wyszły drukiem dzieła polskiego kompozytora z op. 16, 17 i 19, zaś 24 Preludia op. 28 jemu zostały zadedykowane. Po śmierci Chopina Pleyel zainicjował powstanie komitetu budowy pomnika na grobie swego przyjaciela. Pamięć o „Mistrzu tonów” kultywowana była nie tylko w Paryżu. W Warszawie w Składzie fabryki Mintera w okresie przedświątecznym wystawione były „przedmioty na podarunki użyteczne dla dorosłych i młodzieży”, wśród nich, między biustami sławnych ludzi, w tym Kopernika, Voltaire'a, Rousseau, znalazł się także biust Chopina oraz płaskorzeźba wyobrażającą popiersie kompozytora. (md)