Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Konserwacja zabytkowych fortepianów

Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku otrzymało dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach rządowego programu „Wspieranie działań muzealnych” na realizację dwuletniego zadania na lata 2022-2023 z zakresu konserwacji pn. „Konserwacja fortepianów z kolekcji Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku”.

Konserwacja fortepianów z kolekcji Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku Foto: Muzeum w Opatówku - materiały prasowe

Program „Wspieranie działań muzealnych” został stworzony jako wyraz dbałości o ochronę, zachowanie i popularyzację zasobów dziedzictwa kulturowego Rzeczpospolitej Polskiej, służąc zapewnieniu wysokich standardów konserwowania i zabezpieczania zbiorów, jak również atrakcyjnych form prezentowania dzieł sztuki oraz zjawisk i idei.

Celem zadania konserwatorskiego Muzeum Historii Przemysłu jest konserwacja 8 fortepianów, stanowiących część kolekcji tych instrumentów z XIX i XX w. znajdującej się w zbiorach Muzeum.

Planuje się poddać konserwacji następujące obiekty:

  • Fortepian skrzydłowy „Antoni Hofer”, Warszawa, ok. 1870, nr inw. MHP 56/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „J. Kerntopf i Syn”, Warszawa, ok. 1898, nr inw. MHP 63/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „H. Droste”, Poznań, 1845, nr inw. MHP 71/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „Calisia”, Kalisz, 1958., nr inw. MHP 89/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „Fryderyk Hintz”, Kalisz, ok. 1865-70, nr inw. MHP 83/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „Józef Budynowicz”, Warszawa, ok. 1880, nr inw. MHP 39/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „Juliusz Małecki”, Warszawa, 1858, nr inw. 92/I;

  • Fortepian skrzydłowy firmy „Anton Petrof”, Hradec Kralove (Czechy), ok. 1890, nr inw. 55/I.

  • Wytypowane do konserwacji obiekty są cennym świadectwem polskiej i europejskiej produkcji przemysłowej w zakresie wytwórczości fortepianów od połowy XIX do połowy XX w. Każdy z nich jest rzadkim już dziś przykładem stosowanych technik i technologii produkcji, rozwiązań w zakresie mechanizmów. Siedem obiektów to wyroby polskiego przemysłu (Kalisz, Warszawa, Poznań), jeden jest produkcji czeskiej (Petrof). Z wytypowanych instrumentów, 7 szt. planuje się poddać konserwacji, w efekcie której będą mogły być eksponowane w przyszłości na nowej wystawie stałej, obrazującej proces produkcji fortepianów i pianin oraz historię fabryk i ich wyrobów. Natomiast „Calisię” z 1958 r. (model M-280, pełnokoncertowy instrument projektu Gustawa Arnolda Fiebigera, produkowany jedynie przez 5 lat, w trakcie których powstało zaledwie 11 jego egzemplarzy) planuje się poddać konserwacji, której celem byłoby przywrócenie mu oryginalnego brzmienia i osiągnięcie pełnej zdolności koncertowej. Fortepian będzie służył organizacji koncertów przez muzeum i jego partnerów, współkreujących życie kulturalne w regionie.