Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

Muzyczna Nagroda Mediów Publicznych

Jak co roku wielkimi krokami zbliża się uhonorowanie wybranych artystów Nagrodą Mediów Publicznych. Ogłoszeni zostali kandydaci w kategorii Muzyka.

W dziedzinie Muzyki nominowani do nagrody zostali: 

Łukasz Borowicz – dyrygent, nieoceniony promotor polskiej muzyki. Jego dyskografia liczy ponad sto albumów, w tym m.in.: z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin, w tym wszystkie Koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz oraz komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika, za co został uhonorowany Special Achievement Award ICMA w 2015 r. Oratorium Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego nagrane z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zostało wyróżnione nagrodą ICMA 2018 w kategorii Choral Music. Jego nagrania z polską muzyką fortepianową uhonorował również Magazyn BBC Music. Dla Polskiego Radia zarejestrował prawie osiemset utworów, z czego największą część „radiowego dorobku” stanowią dzieła polskich kompozytorów i realizacje z udziałem wybitnych polskich wykonawców m.in.: Ewy Podleś, Piotra Beczały, Mariusza Kwietnia i Artura Rucińskiego. Dzięki Łukaszowi Borowiczowi powstały nagrania zapomnianych oper: „Legendy Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, „Bezdomnej jaskółki” Szymona Laksa, „Zemsty za mur graniczny” Zygmunta Noskowskiego, „Marii” Romana Statkowskiego, czy „Przygód Króla Artura” Grażyny Bacewicz.
Łukasz Borowicz jest niezrównanym promotorem muzyki polskiej za granicą. Jego inicjatywy koncertowe i wydawnicze przywracają zapomniane dzieła polskiej literatury symfonicznej i operowej.


Renata Przemyk - wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów i aktorka obecna na polskiej scenie od ponad 30 lat. Debiut z grupą Ya Hozna uznawany jest do dziś za jedną z najbardziej oryginalnych polskich płyt. Twierdzi, że „w muzyce nie ma granic” i potwierdza to swoją twórczością – rock, elektronika, etno, brzmienia akustyczne. Wymyka się łatwym klasyfikacjom. To co robi, nazywa „wiecznym poszukiwaniem brzmień, wzruszeń i klimatów do niczego przedtem niepodobnych”. Może dlatego jej kolejne płyty różnią się od siebie brzmieniem i koncepcją. Pisała dla teatru (Balladyna, Szyc, Odjazd), ale bywała również aktorką (spektakl Boogie Street z piosenkami Leonarda Cohena, Terapia Jonasza czy Tramwaj Zwany Pożądaniem). W duecie z Kayah interpretowała twórczość Wasowskiego i Przybory, a wraz z Wierą Niczyporuk, wykonywała pieśni podlasko–ukraińskie.
Doceniona przez Kapitułę za konsekwencję, szczerość wypowiedzi, wszechstronność i szerokie muzyczne zainteresowania - od festiwalu w Jarocinie i Opolu, przez sceny teatralne, aż po Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.


Marcin Pospieszalski - kompozytor, aranżer, basista, multiinstrumentalista i producent. Współtworzył pionierskie grupy nowej fali polskiego jazzu: Young Power, Woo Boo Doo i Tie-break.
Jeden z najbardziej oryginalnych twórców polskiej sceny muzycznej, kompozytor muzyki filmowej (Słodko – gorzki, Demony wojny wg Goi, Prawo ojca). Występował z całą plejadą polskich i zagranicznych gwiazd - SBB, Stanisławem Soyką, ale także Armią i 2 Tm 2,3.
Marcin Pospieszalski w istotny sposób angażuje się w propagowanie dziedzictwa muzyki tradycyjnej. Inicjuje projekty koncertowe, nagraniowe i warsztatowe, które odwołują się do ludowej spuścizny muzycznej. Umiejętnie łączy świat jazzu i muzyki rockowej z idiomami polskiej muzyki tradycyjnej. Od lat nieprzerwanie współpracuje z Radiem jako wykonawca i producent. W 2017 został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Kapitułę Nagrody Mediów Publicznych w kategorii Muzyka tworzą:

Piotr Beczała - Tenor. Urodzony w Czechowicach-Dziedzicach, ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jana Ballarina; odbywał też kursy mistrzowskie u takich osobowości muzycznych, jak: Pavel Lisitsian i Sena Jurinac. Po studiach został zaangażowany w Landestheater Linz. W 1997 roku dołączył do zespołu Zürich Opera. W 2006 roku zadebiutował jako Książę Mantui w Rigoletcie na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie następnie wystąpił jako Rodolfo w Cyganerii.
W 2006 roku zadebiutował również w nowej inscenizacji Rigoletta jako Książę Mantui w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W MET wystąpił również jako Leński w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego u boku Anny Netrebko, Książę w Rusałce Dvořáka, Edgardo w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Rodolfo w Cyganerii Pucciniego, w partiach tytułowych w Romeo i Julii oraz Fauście Gounoda. W USA wykonał również partię Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta. W 2011 roku towarzyszył zespołowi MET podczas tournée po Japonii (Rodolfo i Edgardo). W 2012 roku zadebiutował w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie w koncertowych prezentacjach Fausta. W 2013 roku otworzył sezon w Teatro alla Scala w Mediolanie, kreując partię Alfreda w nowej inscenizacji Traviaty.
W londyńskiej Royal Opera House Covent Garden zadebiutował w Kawalerze srebrnej róży, potem śpiewał w inscenizacjach Fausta, Rigoletta, Eugeniusza Oniegina, Cyganerii, Romea i Julii, Traviaty oraz w Requiem Verdiego. Wystąpił także m.in. w Nederlandse Opera, La Monnaie, Staatsoper Hamburg, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Grand Théâtre de Genève, Teatro Comunale di Bologna, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Teatrze Maryjskim i Opéra National de Paris.
W 2012 roku pojawił się jako Kawaler des Grieux w nowej inscenizacji Manon (transmisja w kinach USA i ponad 50 krajach w ramach Live in HD, DVD). Rok później jego występ w partii Księcia Mantui obok Diany Damrau w nowej inscenizacji Rigoletta, również nagrany na DVD, został nagrodzony ECHO Klassik dla Najlepszego Śpiewaka Roku 2014.
Regularnie gości na Festiwalu w Salzburgu. Od czasu debiutu jako Tamino w Czarodziejskim flecie (1997) wystąpił tam również jako: Książę w Rusałce, Romeo w Romeo i Julii, kantacie Rinaldo Brahmsa pod batutą Sir Elliotta Gardinera na Whitsun Festival oraz Rodolfo w nowej inscenizacji Cyganerii (reż. Damiano Michieletto) obok Anny Netrebko na Festiwalu Letnim, pokazanej w telewizji oraz wydanej na DVD (Deutsche Grammophon). Z Anną Netrebko wystąpił w koncertowych wykonaniach Jolanty Czajkowskiego (2011). 

W 2013 roku wspólnie z Filharmonikami Wiedeńskimi pod kierownictwem Riccarda Mutiego wykonał Requiem Verdiego. Artysta posiada także bogaty repertuar koncertowy, który wykonywał z najbardziej znanymi orkiestrami i dyrygentami na świecie. Z okazji 20-lecia swojej kariery zaśpiewał koncert w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (2012). W tym samym roku, drugi raz z rzędu wziął udział w koncertach noworocznych w Semperoper Dresden pod kierunkiem Christiana Thielemanna, wydanych na CD i DVD (Deutsche Grammophon). Dyskografia artysty obejmuje dziesiątki albumów CD z szerokim wyborem utworów, od dobrze znanych pozycji repertuarowych, do rzadko wykonywanych utworów, jak: Król Roger Szymanowskiego, Die Rheinnixen Offenbacha (Accord) i Simplicius J. Straussa syna (EMI).
W 2019 roku Piotr Beczała został uhonorowany tytułem Kammersänger opery wiedeńskiej.
Laureat Nagrody Mediów Publicznych w kategorii muzyka w 2020 roku. Kapituła uhonorowała Piotra Beczałę za nieustanną promocję polskiej kultury na najsłynniejszych scenach operowych całego świata.

Józef Skrzek - pionier rodzimej sceny rocka progresywnego i elektronicznego, basista, multiinstrumentalista, kompozytor zaskakujący i zachwycający słuchaczy już od ponad 50 lat. Muzyk pochodzący z Górnego Śląska (ur. w 1948 r. w Siemianowicach Śląskich), ukończył renomowaną szkołę średnią im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach w klasie fortepianu. W 1969 roku rozpoczął współpracę z formacjami: Mariolaine & Swinging Soul Corporation, Ślężanie i Ametysty. W 1970 roku został członkiem zespołu Breakout, z którym nagrał płytę "70a". W 1971 roku założył - wraz z Apostolisem Anthimosem i Jerzym Piotrowskim - Silesian Blues Band (od 1973 roku jako SBB). Grupa nagrała kilkanaście albumów umacniając swoją pozycję jako jeden z najciekawszych i najbardziej oryginalnych zespołów polskiego rocka progresywnego. Zawiesili działalność w 1980 roku, reaktywacja nastąpiła w roku 2000. 
Obecnie Józef Skrzek występuje również solo w autorskich projektach łączących brzmienia akustyczne z elektroniką. Komponuje muzykę teatralną, telewizyjną oraz filmową. W 2017 roku otrzymał złoty medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, w 2018 został odznaczony przez prezydenta Andrzeja Dudę Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości, a w 2019 roku Krzyżem Wolności i Solidarności.
W ubiegłym roku Józef Skrzek został laureatem Nagrody Mediów Publicznych w kategorii muzyka. Polskie Radio doceniło artystę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki rozrywkowej w jej najbardziej ambitnym wydaniu oraz za umiejętne łączenie sacrum z profanum.

Krzysztof Herdzin - pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent - urodził się w Bydgoszczy w 1970 roku, gdzie ukończył Akademię Muzyczną w klasie fortepianu K. Popowej-Zydroń. Jako jeden z nielicznych artystów łączy działalność na polu muzyki klasycznej i jazzowej, teatralnej, filmowej, a także pop - niewielu artystów w Polsce może poszczycić się tak imponującym dorobkiem. Ma na swoim koncie wykonania koncertów fortepianowych z orkiestrą, nagrania płytowe, koncerty muzyki kameralnej z klarnecistą Wojtkiem Mrozkiem, skrzypkami Vadimem Brodskim, Mariuszem Patyrą, saksofonistą Pawłem Gusnarem i flecistką Jadwigą Kotnowską. Współpracował prawie ze wszystkimi największymi polskimi gwiazdami piosenki, w latach 90-tych grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, przez 6 lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, w latach 2002 -2012 występował w duecie z Edytą Geppert, przez dziewięć lat ściśle współpracował z Anną Marią Jopek jako pianista i aranżer. Ma na swoim koncie ponad 200 płyt CD, w tym 22 autorskich, jest posiadaczem 19 Złotych i 4 Platynowych Płyt dla Aranżera. Wyprodukował ponad 20 płyt polskim wokalistom.
Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Finding Neverland”, nagrodzonej Oscarem w 2005. Był szefem muzycznym musicali “Na końcu tęczy”, "Błękitne krewetki" oraz "Songi Stu" w Teatrze Stu w Krakowie, "Pięciu braci Moe" i “Deszczowa piosenka” w Teatrze Roma w Warszawie, "Sunset Boulevard" w Operze Nova w Bydgoszczy, własnego musicalu “Cyrano” w Teatrze Muzycznym w Łodzi oraz "Żołnierz królowej Madagaskaru" w Teatrze Polskim w Warszawie.
Dyrygował ponad 40 orkiestrami, wśród nich: Academy of St.-Martin-in-the-Fields, Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, Orkiestrą "Wirtuozi Lwowa", NOSPR, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, AUKSO.
W dorobku kompozytorskim posiada szereg współczesnych utworów na różne składy instrumentalne. Jego płyty były wielokrotnie nominowane do nagrody Fryderyka w kategorii muzyka współczesna. Jako pierwszy polski kompozytor nagrał monograficzną płytę w słynnym, londyńskim Abbey Road Studio wraz z orkiestrą Academy of St-Martin-in-The-Fields.
W 2015 r. został odznaczony Srebrnym Medalem “Gloria Artis”, jest laureatem Fryderyka 2012 (jazzowy kompozytor/aranżer roku), Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach w 1993 r., dziewięciokrotnie w ankiecie czytelników Jazz Forum „Jazz Top” wybierany aranżerem roku.


Katarzyna Moś - reprezentantka Polski na 62. Konkursie Piosenki Eurowizji (2017 r.)
Ukończyła szkołę muzyczną im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, w klasie wiolonczeli i fortepianu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Współpracowała z orkiestrą AUKSO przy nagraniu płyty Pawła Mykietyna „Pasja wg. Świętego Marka”.
Zaśpiewała partię Kordelii w światowej prapremierze musicalu „Król Lear” Pawła Mykietyna, która miała miejsce podczas Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. Nagrała wokalizę Wojciecha Kilara do filmu Krzysztofa Zanussiego „Obce ciało”.

Wokalistka ma na koncie muzyczne przygody telewizyjne – była finalistką III edycji programu „Must be the Music” oraz wzięła udział w 8. edycji show „Twoja twarz brzmi znajomo”.
W 2015 roku wydała swój debiutancki album „INSPINATION”. W 2018 roku ukazał się album „Retro” Jerzego Maksymiuka i Janusza Olejniczaka, na którym Kasia gościnnie zaśpiewała kilka utworów. 21.05.2021 odbyła się premiera płyty z orkiestrą AUKSO “MONIUSZKO200”. Album składa się z CD + DVD w wersji koncertowej z sali NOSPR w Katowicach. Są to nowe interpretacje utworów Stanisława Moniuszki we współczesnych aranżacjach, wydane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia
Na rynku jest już dostępna najnowsza płyta Kasi Moś z utworami Karin Stanek w zupełnie nowych nieoczywistych, nowoczesnych, klubowych aranżacjach. W listopadzie odbyła się premiera najnowszego singla pt. "Zapomnij", do którego do współpracy został zaproszony Leszek Możdżer – również wydane nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia.

Krzysztof Ścierański - basista i kompozytor, ale także – co nie raz zaprezentował – świetny gitarzysta. Na przestrzeni minionych 50 lat twórczej i nie tylko jazz-rockowej działalności, dał się poznać jako członek słynnych zespołów: Anawa, Laboratorium, Air Condition, String Connection, a potem lider zakładanych od lat 80. super grup: Ścierański Surzyn Trio, Ścierański Trio, Music Painters, The Colors, New Quartet, Ścierański Quartet. Nie sposób wymienić wszystkich składów i wykonawców, z którymi współpracował, nagrywał płyty, tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów, spektakli i innych projektów. O szerokim spektrum jego aktywności świadczy 150 płyt, które ma w swojej dyskografii.
Zaistniał na arenie międzynarodowej w 27 krajach Europy, grając na festiwalach jazzowych. Uznanie zyskał także w dalekich Indiach, Indonezji, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Marek Grechuta, Zbigniew Namysłowski, Wojciech Karolak, Krzesimir Dębski, Jarek Śmietana, Tomasz Stańko, Janusz Muniak – byli dla niego najlepszą uczelnią muzycznego kształcenia i doskonalenia. Ze światowej czołówki docenili jego udział we wspólnych koncertach - Pat Metheny, Paul Wertico, Carlos Johnson, Bill Bruford, Will Calhoun, Carl Palmer, Buddy Miles, Esperanza Spalding czy Boby McFerrin. To również twórca sonorystycznych brzmień oraz technik, prekursor unikalnych recitali solowych na gitarę basową i wirtuoz muzyki improwizowanej.