Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

15 maja

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Muzyka epoki Chopina

W dzisiejszej audycji Maciej Łukasz Gołębiowski prezentuje m.in. poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara op. 13 Henryka Opieńskiego, Ungarische Zigeunerweisen Carla Tausiga oraz Ludwika Grossmanna uwerturę „Maria” wg poematu Antoniego Malczewskiego.

8:00
Laureaci nagród PR

Bohaterem dzisiejszej audycji Anny Skulskiej będzie Piotr Paleczny – laureat III nagrody na VIII Konkursie Chopinowskim (1970). W wykonaniu pianisty i pedagoga muzycznego usłyszymy: Nokturn cis-moll op. posth., Fantazję f-moll op. 49 oraz Scherzo E-dur op. 54 patrona naszej anteny, a także Fantazję polską op. 19 Ignacego Jana Paderewskiego.

9:00
Paderewski i Chopin – pokrewieństwa nie tylko z wyboru

W audycji „Paderewski i Chopin – pokrewieństwa nie tylko z wyboru” Monika Mandau przypomni błyskotliwą Sonatę skrzypcową a-moll op. 13 Ignacego Jana Paderewskiego. Napisana w 1885 roku - jest jego najlepszym utworem kameralnym - i choć na wskroś romantyczna - przepojona jest młodzieńczym żarem i temperamentem, a zbudowana w klasycznej formie. Johannes Brahms po wysłuchaniu Sonaty powiedział: „To jest bardzo efektowne i bardzo subtelne, ale to nie jest sonata kameralna, lecz koncertowa”. To brawurowe dzieło wykonają Edward Statkiewicz – skrzypce i Aleksandra Utrecht – fortepian. Jest to nagranie z 1960 roku wydane na płycie Polskich Nagrań. Audycję dopełnią nagrania dwóch sonat Fryderyka Chopina: Sonaty g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę oraz Sonaty b-moll op. 35. Sonatę g-moll zagrają: Janusz Olejniczak - fortepian historyczny Erarda (Paryż, 1849 rok) i Andrzej Bauer - wiolonczela. Rejestracja z koncertu Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, z 26 maja 1999 roku, w ramach 3. Festiwalu Muzycznego Polskiego Radia "Chopin 1999 - źródła i konteksty”. Sonatę b-moll op. 35 Fryderyka Chopina usłyszymy w niezwykłym, poruszającym wykonaniu Michela Blocka - nagranie studyjne z 1991 roku, wydane na płycie firmy Omega Records. Jak co tydzień, fragment listów Ignacego Jana Paderewskiego odczyta Adam Bauman.

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

W archiwalnej audycji Stanisław Dybowski prezentuje sylwetkę Piotra Palecznego – laureata III na-grody na VIII Konkursie Chopinowskim (1970). W programie usłyszymy Koncert a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z towarzyszeniem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Jerzego Maksymiuka oraz Fantazję f-moll op. 49 i Preludium Des-dur op. 28 Fryderyka Chopina.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

Marcin Majchrowski skonfrontuje ze sobą brzmienia fortepianu historycznego i współczesnego na przykładzie Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina w wykonaniach Wojciecha Świtały (na Pleyelu i Steinwayu). W programie również Maurizio Pollini, który wykona Etiudy op. 10 patrona naszej anteny.

13:00
Laureaci Konkursów Chopinowskich

W pierwszej części audycji wysłuchamy recitalu Phillippe Giusiano z finału XIII Konkursu Chopinowskiego (1995).  Usłyszymy Rondo à la Krakowiak F-dur op.14 oraz I Koncert e-moll op. 11 z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda.

14:00
Chopin. Uniwersum

Jeszcze na przełomie wieków XIX i XX Zygmunt Noskowski pisał: „każda tonacja ma barwę odpowiednią w malarstwie, a twórca muzyczny umiejętnie kombinujący tonacjami czyni to samo, co znakomity kolorysta dobierający barw w sposób harmonijny. A jak malarz przez nadanie odpowiedniego kolorytu obrazowi dostraja go do przedmiotu, który przedstawić zamierza, i wtedy dopiero wywołuje wrażenie, gdy ów koloryt jest w zupełnej z treścią obrazu zgodzie, tak samo i muzyk wtedy dopiero osiąga cel zamierzony, gdy obrana tonacja odpowiednią jest pomysłowi, treści i nastrojowi utworu". Wędrują przez twórczość Chopina, dowiadujemy się, jakie tonacje wybierał dla swych dzieł. Najbliższa audycja poświęcona będzie tonacji cis-moll. Zaprasza Dr Kamila Stępień-Kutera.

15:00
Niepodległość zaszyfrowana w dźwiękach

W dzisiejszym programie Marcina Gmysa i Marcina Majchrowskiego zabrzmią pierwszy i drugi akt opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale z muzyką Jana Stefaniego i librettem Wojciecha Bogusławskiego.

16:00
Ten piękny wiek XIX

Małgorzata Pęcińska prezentuje utwory Richarda Straussa. W programie zabrzmią: Aus Italien op. 16 i Marsz cesarski.

17:00
Chopin i świat literatury

W czwartej audycji z cyklu zanurzymy się w listach Chopina – przyjrzymy się jego stylowi prowadzenia korespondencji, jego niechęci do konwencji epistolarnych i pomysłowości w ich odświeżaniu. Zastanowimy się także nad dziewiętnastowiecznym pojęciem prywatności oraz przekonamy się, z jakimi niebezpieczeństwami mógł się wiązać brak dyskrecji adresatów listów. Zaprasza Iwona Puchalska.

18:00
Romantyczne brzmienia

W programie audycji Magdaleny Łoś m.in.: Koncert fortepianowy C-dur nr 1 op. 11 Ludwiga van Beethovena w interpretacji Ronalda Brautigama z towarzyszeniem Kölner Akademie pod dyrekcją Michaela Alexandra Willensa, Preludia op. 28 Fryderyka Chopina pod palcami Charlesa Richard-Hamelina, a także Ma Mere l'Oye Maurice’a Ravela w wykonaniu Stevena Osborne’a i Paula Lewisa.

20:00
Była sobie improwizacja

W dzisiejszej odsłonie audycji z cyklu Była sobie improwizacja będziemy przysłuchiwać się muzyce Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna i Krzysztofa Komedy w jazzowych reinterpretacjach Mieczysława Kosza. W programie także Kołysanka z filmu Dziecko Rosemary w kilku ujęciach, a także Leszek Możdżer wykonujący swoje impresje na temat wybranych utworów Patrona naszej anteny. Zaprasza Magdalena Sawicka.

21:00
Chop-In-Pop

Prezentacja wybranych utworów z płyty „The Chopin Project” Olafura Arnaldsa i Alice Sary Ott z 2015 roku. Program Mariusza Gradowskiego.

22:00
Czarne na białych

Bohaterem dzisiejszej audycji Jakuba Puchalskiego będzie brytyjski pianista Solomon Cutner, znany jako Solomon. W wykonaniu artysty usłyszymy Sonatę B-dur KV 333 Mozarta, pierwszą część Sonaty D-dur Hob. XVI:37 Haydna, Trio fortepianowe B-dur op. 97 nr 7 „Arcyksiążęce” Beethovena z towarzyszeniem Henry’ego Holsta i Anthony’ego Pini, a także Koncert fortepianowy d-moll Brahmsa (wyk. Orchestra Sinfonica di Torino della RAI pod batutą Lorina Maazela).