06:00
Konkurs Chopinowski
Teraz na antenie
undefined - undefined
Następnie
undefined - undefined
Teraz na antenie
undefined - undefined
Następnie
undefined - undefined
06:00
Konkurs Chopinowski
Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.
07:00
Fryderyka Chopina dzieła wszystkie
Audycja archiwalna
Prof. Mieczysław Tomaszewski kontynuuje opowieść o mazurkach Chopina. Mazurki były sposobem wypowiedzi intymnej, stronami osobistych zwierzeń patrona naszej anteny. W programie wysłuchamy interpretacji m.in. Marii Pomianowskiej, Jana Ekiera, Vladimira Ashkenazy'ego oraz Janusza Olejniczaka.
8:00
Laureaci Nagrody PR
Bohaterką dzisiejszej audycji Anny Skulskiej będzie Ewa Pobłocka – laureatka V nagrody X Konkursu Chopinowskiego (1980) i zwyciężczyni nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. W programie zabrzmią m.in. Preludium C-dur BWV 846 Bacha, Sonata c-moll op. 4 Chopina, Moment Musical op. 94 nr 3 i 4 Schuberta, a także Intermezzo b-moll op.117 nr 2 Brahmsa.
9:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich
Audycja archiwalna
Bohaterem programu Stanisława Dybowskiego będzie Aleksander Michałowski – pianista, kompozytor i pedagog. W audycji zabrzmią m.in. Ballada Es-dur op. 47, Polonez As-dur op. 53, Nokturn G-dur op. 37 nr 2 oraz Marsz Żałobny z II Sonaty b-moll Fryderyka Chopina.
10:00
Laureaci Konkursów Chopinowskich
Kończal Szczepan
XV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina - II etap
11:00
Weekendowe potpourri
W programie audycji z cyklu Weekendowe potpourri tym razem Małgorzata Pęcińska proponuje: Zapomniany Koncert C-dur na 2 altówki i orkiestrę Antona Wranitzkiego, ambitnego ucznia Józefa Haydna (Nils Mönkemeyer, Teresa Schwamm – altówki, Orkiestra Radia w Monachium, dyr. Reinhard Goebel), a także samego papy Haydna 79. Symfonię F-dur z pięknej, jubileuszowej serii przygotowywanej sukcesywnie przez Giovanniego Antoniniego na 300. rocznicę urodzin wielkiego klasyka oraz jedną z najwspanialszych osiemnastowiecznych arii koncertowych Haydna do tekstu Metastasia Scena de Berenice (Sandrine Piau, Il Giardino Armonico), a także młodzieńczy Sekstet Es-dur op. 81b Beethovena (Hermann Baumann, Vladimir Dshambasov, Gewandhaus-Quartett) i I Koncert fortepianowy Beli Bartoka, w którym węgierski modernista eksperymentuje z kontrapunktem, ale nie rezygnuje jednocześnie z szorstkości brzmienia, i efektów perkusyjnych, do czego wprzęga fortepian (Pierre-Laurent Aimard, San Francisco Symphony, Esa-Pekka Salonen). Zapraszamy!
13:00
Chopin jak to łatwo powiedzieć
Agata Kwiecińska zaprasza na spotkanie z pianistą i pedagogiem Andrzejem Ratusińskim.
14:00
Chopin. Uniwersum
Najbliższą audycję Dr Kamila Stępień-Kutera poświęci otwartemu koncertowi, jaki 21 lutego 1842 w Salle Pleyel dał Fryderyk Chopin. W programie znalazły się m.in. Andante spianato op. 22, Ballada As-dur i Nokturny op. 27 i 48. Zapraszamy!
15:00
W tempie rubato
W ramach cotygodniowej audycji poświęconej aktualnościom przyjrzymy się paru tytułom nominowanym do International Classical Music Awards, pod jakimi podpisani są polscy muzycy: w tym wypadku sięgniemy po płyty Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Łukasza Borowicza. Przygotowując się do warszawskiego koncertu Grigorija Sokołowa przyjrzymy się też ostatniej płycie wybitnego pianisty. Ponadto dowiemy się, jak może powstać opera nie o miłości i porzuceniu - lecz o obiekcie. Konkretnie: o pałacu księcia Antoniego Radziwiłła w Antoninie, którego jubileusz 200-lecia mija w tym roku. I czy opera o pałacu nie będzie jednak również o miłości i porzuceniu...?
17:00
W salonie PR Chopin
Retransmisja z koncertu Stanisława Kiernera i Michała Rota, który odbył się 10. czerwca 2021 roku w Antoninie w ramach 3. Festiwalu PR Chopin. Zaprasza Marcin Majchrowski.
19:00
Muzycy o Chopinie
Bohaterem audycji Marka Brachy będzie czeski pianista Rudolf Firkušný, uczeń m.in. Leoša Janačka, Alfreda Cortot i Arthura Schnabla. Artystę usłyszymy w repertuarze chopinowskim i nie tylko. Zapraszamy!
20:00
Romantyczne Weberiana, czyli antenowe powroty Jana Webera
[PREMIERA]
Na pewnym etapie - i tak już bogatego - życiorysu muzycznym Wandy Wiłkomirskiej, nastąpił pewien istotny zwrot: był to wieczór, w którym po raz pierwszy artystka usłyszała na żywo Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Wrażenie, które wywarł na niej ten utwór musiało być potężne – Wiłkomirska tuż po zakończeniu koncertu, będąc pełna zachwytu i entuzjazmu, pobiegła do swojego ówczesnego pedagoga (prof. Tadeusza Wrońskiego) i wyprosiła zmianę w repertuarze konkursowym (mimo że miała już właściwie przygotowany program na II edycję konkursu im. Henryka Wieniawskiego, w którym finalnie zajęła II miejsce). Z dziełem związała się na długo, pokazując je na całym świecie. Jak sama wspominała „ten koncert wprowadził mnie na wielkie estrady, ale ja też wprowadziłam go na pięć kontynentów”. Tak zaczęła się wielka fascynacja muzyką Karola Szymanowskiego, której efekty usłyszymy w najbliższej audycji Jana Webera. Porgram z komentarzem Marty Jankowskiej. Zapraszamy!
22:00
Z archiwum PR
[PREMIERA]
Na pewnym etapie - i tak już bogatego - życiorysu muzycznym Wandy Wiłkomirskiej, nastąpił pewien istotny zwrot: był to wieczór, w którym po raz pierwszy artystka usłyszała na żywo Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Wrażenie, które wywarł na niej ten utwór musiało być potężne – Wiłkomirska tuż po zakończeniu koncertu, będąc pełna zachwytu i entuzjazmu, pobiegła do swojego ówczesnego pedagoga (prof. Tadeusza Wrońskiego) i wyprosiła zmianę w repertuarze konkursowym (mimo że miała już właściwie przygotowany program na II edycję konkursu im. Henryka Wieniawskiego, w którym finalnie zajęła II miejsce). Z dziełem związała się na długo, pokazując je na całym świecie. Jak sama wspominała „ten koncert wprowadził mnie na wielkie estrady, ale ja też wprowadziłam go na pięć kontynentów”. Tak zaczęła się wielka fascynacja muzyką Karola Szymanowskiego, której efekty usłyszymy w najbliższej audycji Jana Webera. Porgram z komentarzem Marty Jankowskiej. Zapraszamy!