Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

29 listopada

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Muzyka epoki Chopina

W audycji Ewy Szczecińskiej zabrzmią m.in.: Trzy pieśni op. 32 Karola Szymanowskiego (wyk. Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Lefeld), Rapsodia op. 23 Zygmunta Stojowskiego (wyk. Jonathan Plowright, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz), a także Koncert na organy i orkiestrę g-moll op. 35 Mieczysława Surzyńskiego (wyk. Jerzy Dziubiński, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Jacek Rogala).

8:00
Laureaci nagrody PR

Bohaterką dzisiejszej audycji Anny Skulskiej będzie Regina Smendzianka – laureatka XI nagrody na IV Konkursie Chopinowskim (1949), wybitna pedagog i chopinistka, która prowadziła wykłady i kursy interpretacyjne dotyczące twórczości Chopina na całym świecie. W jej wykonaniu usłyszymy m.in.   Koncert fortepianowy f-moll op. 21 z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego,  Kołysankę Des-dur op. 57, oraz wybrane Walce z op. 64.

9:00
Paderewski i Chopin – pokrewieństwa nie tylko z wyboru

62. odcinek nowej audycji poświęconej wybitnemu pianiście, kompozytorowi i politykowi Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Monika Mandau opowie o jego sztuce wykonawczej, twórczości, a także działalności publicznej, osadzonych w szeroko rozumianym kontekście chopinowskim. W programie m.in. Koncert As-dur op. 32 Zygmunta Stojowskiego w interpretacji Jonathana Plowrighta z towarzyszeniem BBC Scottish Symphony Orchestra pod batutą Martyna Brabbinsa oraz Fantazja Polska op. 19 Paderewskiego w wykonaniu Zbigniewa Drzewieckiego i Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach kierowanej przez Grzegorza Fitelberga.  Zapraszamy!

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

Bohaterem audycji Stanisława Dybowskiego będzie Józef Śmidowicz – pianista i pedagog (nauczyciel fortepianu m.in. Władysława Szpilmana), wielokrotny członek jury Konkursu Chopinowskiego. W programie muzyka Juliusza Zarębskiego, Fryderyka Chopina i Aleksandra Zarzyckiego.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

Marcin Majchrowski skonfrontuje ze sobą brzmienia fortepianu historycznego i współczesnego na przykładzie Nokturnu Es-dur op. 55 nr 2 Fryderyka Chopina w wykonaniach Dang Thai Sona. W programie również Witold Małcużyński w Koncercie f-moll patrona naszej anteny.

13:00
Laureaci Konkursów Chopinowskich

W programie konkursowego recitalu japońskiego pianisty Rieko Nezu znalazły się Mazurki op. 24, Sonata h-moll oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.

14:00
Chopin. Uniwersum

Jedno z najistotniejszych dzieł w dojrzałej i późnej twórczości Chopina: Polonez fis-moll op. 44. Czy to jeszcze polonez? A może już jakaś gatunkowa hybryda? Sam Chopin wahał się, czy zatytułować utwór polonezem, czy fantazją. To nietuzinkowe dzieło będzie tematem najbliższej audycji Dr Kamili Stępień-Kutery. Zapraszamy!

15:00
Drogi i bezdroża

Marcin Majchrowski zaprasza na kolejny odcinek audycji Drogi i bezdroża romantycznego koncertu fortepianowego.

16:00
Muzyka ukraińska czasów Chopina

[PREMIERA]

Stefania Turkiewicz (1898- 1977) uważana jest za pierwszą ukraińską kompozytorkę. Artystka, której nie były obce  najbardziej śmiałe trendy muzyczne jej czasów, potrafiła dotrzeć ze swoją twórczością do serc zarówno dzieci, jak i dorosłych, łącząc komponowanie, nauczanie i macierzyństwo. Zofia Iwanowa zaprasza na drugie spotkanie z kompozytorką.

17:00
Arcydzieło miesiąca

[PREMIERA]

W audycji „Arcydzieło miesiąca” kontynuujemy spotkanie z Balladą F-dur op. 38. Mówiliśmy o materiałach, z których zbudowana jest jej narracja: pastoralnej sicilianie, burzliwej zawierusze i miłosnym duecie. Ważniejsze od tego, z czego jest zrobiona, jest to, jaki użytek zrobił kompozytor z materiałów podsłuchanych w operze. Przyszedł czas, żeby opowiedzieć Balladę F-dur op. 38 własnymi słowami. Będą to słowa przekładu interpretacji Bellmana na język polski. W odczytywaniu zawoalowanych znaczeń partytury Chopina towarzyszyć nam będzie błyskotliwa interpretacja Bruce’a Liu ze zwycięskiego dla amerykańskiego pianisty Konkursu Chopinowskiego w 2021 roku. W drugiej części audycji wsłuchamy się w historyczne nagrania splecione z historią Polski. Usłyszymy Zofię Rabcewicz, Raula Koczalskiego, Witolda Małcużyńskiego i Janusza Olejniczaka, którego interpretacje znalazły się na ścieżce dźwiękowej filmu Pianista Romana Polańskiego. Zaprasza Paweł Siechowicz.

18:00
Audycja specjalna

Audycja specjalna wokół powstania listopadowego - jak te wydarzenia swoimi oczami widział Fryderyk Chopin. Zaprasza Piotr Wojciechowski.

20:00
Była sobie improwizacja

Klasyka na jazzowo – to temat dzisiejszej audycji z cyklu Była sobie improwizacja. Rozpoczniemy od baroku: będzie Vivaldi i Haendel, później przeniesiemy się do klasycyzmu i posłuchamy Mozarta. Następnie zatrzymamy się w wieku XIX – w muzycznym romantyzmie. Sięgniemy po twórczość wirtuoza fortepianu – Chopina i wirtuoza skrzypiec - Paganiniego. Odwiedzimy również muzycznych impresjonistów: sięgniemy po Bolero Maurycego Ravela, a naszą dzisiejszą podróż zakończymy z dziełem zainspirowanym twórczością Claude’a Debussy’ego. No i oczywiście, klasyczne wzorce będą jedynie inspiracją dla znakomitych jazzowych artystów – te klasyczne perełki zabrzmią w znakomitych aranżacjach. Zaprasza Magdalena Sawicka.

21:00
Szlakiem Chopina  

Ostatnie tygodnie, ostatnie dni Fryderyka Chopina to czas przygnębiający i ponury, ale jednocześnie przeplatany strzępami nadziei. Chopin do końca wierzył w spotkania z najbliższymi – z jednymi się udało, z innymi nie, ale trzeba przyznać, że mieszkanie przy Place Vendome nie świeciło pustkami, a wręcz przeciwnie. Na zakończenie wędrówki „Szlakiem Chopina” pozostało nam powiedzieć słowa na pożegnanie. Pożegnanie smutne, ale zarazem doniosłe i wzruszające.

22:00
Czarne na białych

Interpretator muzyki, jak filozof, zaangażowany jest w niekończące się poszukiwania  sensu ludzkiego życia – twierdził czeski pianista Rudolf Firkušny. W drugiej poświęconej mu audycji posłuchamy, jaki sens odnajdywał w wielkiej Fantazji C-dur Schumanna, kameralistyce Brahmsa (z samym Williamem Primrosem), utworach Janáčka i Mozarta.