Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

20 marca

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Cień Chopina. Wokół Europy romantycznej i młodopolskiej

Bohaterką najbliższego odcinka Cienia Chopina będzie francuska pianistka i kompozytorka Jeanne-Louise Farrenc. W programie m.in. Uwertura op. 24 oraz I Symfonia c-moll op. 32 w wykonaniu Jean Muller z towarzyszeniem Solistes Europeens Luxembourg pod dyrekcją Christopha Königa.

8:00
Laureaci Nagrody PR

Anna Skulska prezentuje nagrania Haliny Czerny-Stefańskiej – polskiej pianistki, chopinistki, pedagog oraz laureatki I nagrody na IV Konkursie Chopinowskim w 1949 roku (ex aequo z Bellą Dawidowicz z ZSRR). W audycji zabrzmią m.in. Mazurki op. 24 Chopina, II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 Beethovena z towarzyszeniem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Jana Krenza, a także Wielki Polonez Fis-dur op. 6 Juliusza Zarębskiego.

9:00
Warszawa czasów Chopina

W XIV odcinku audycji „Warszawa czasów Chopina” będziemy kontynuować eksplorację roku 1814, nieśmiało wyglądając kolejnego. Rozpoczniemy od fragmentów dwóch oper Kurpińskiego, zwiastujących przełom w jego twórczości (Szarlatan, czyli wskrzeszenie umarłych oraz Jadwiga, Królowa Polski). Wyjątków z obu oper posłuchamy w interpretacjach polskich orkiestr i rodzimych dyrygentów. Dzieła Kurpińskiego skonfrontujemy następnie z dwiema uwerturami do tej samej opery Beethovena. Podążymy śladami enigmatycznej i frapującej zarazem historii muzycznych prologów do Fidelia, przysłuchując się Leonorze III oraz uwerturze właściwej. Kontekst beethovenowski uzupełni powstała również w 1814 roku VIII Symfonia F-dur. W ramach „wiedeńskiej peregrynacji” posłuchamy także utworów związanych Kongresem wiedeńskim, na którym zapadały kluczowe decyzje także w odniesieniu do ziem polskich. Po raz pierwszy w audycji pojawią się kompozycje Ignaza Moschelesa, bez których późniejszy kontekst chopinowski byłby niepełny. Zaprezentuję jego zapomnianą Sonatę B-dur w znakomitym wykonaniu na instrumencie historycznym oraz utwór, którym pianista podczas Kongresu torował sobie ścieżkę do sławy – Wariacje na fortepian i orkiestrę op. 32 dedykowane Aleksandrowi I, tytularnemu władcy Królestwa Polskiego od roku 1815. Na zakończenie zaproponuję Państwu trochę kameralistyki – fragment wyjątkowego kwartetu smyczkowego Cherubiniego (Melos Quartet) oraz – powracając do Warszawy – zgrabny, a niemal zupełnie zapomniany duet skrzypcowy Es-dur op. 10 Joachima Kaczkowskiego w interpretacji znakomitego duetu Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka. Serdecznie zapraszam, Michał Bruliński

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

Janusz Olejniczak jako interpretator dzieł Fryderyka Chopina i Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie usłyszymy m.in. Koncert fortepianowy op. 49 Góreckiego z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka. Audycja archiwalna Stanisława Dybowskiego.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

Marcin Majchrowski porówna ze sobą wykonania Mazurka D-dur op. 33 nr 2 i Etiudy E-dur op. 10 nr 3 na fortepianie historycznym oraz współczesnym. Audycję zwieńczą dwa dzieła o większych rozmiarach: Fantazja A-dur na tematy polskie oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur Chopina.

13:00
Krąg pieśni Chopina

W najbliższej audycji będziemy wsłuchiwać się w pieśni Chopina podążając śladami jego biografii – wyjazdów, radości, rozterek i tęsknot.  W tej podróży towarzyszyć nam będą nagrania miniatur wokalnych Patrona naszej anteny w interpretacji Elżbiety Szmytki i Malcolma Martineau. Zaprasza Marta Jankowska.

14:00
Lekcja mistrzowska

Anna Skulska rozmawia z prof. Andrzejem Ratusińskim - pianistą i pedagogiem - o mistrzach, wykonawcach, dziełach, twórcach i wydarzeniach. Bohaterem odcinka jest Dinu Lipatti.

15:00
Drogi i bezdroża

W dzisiejszym programie będziemy przysłuchiwać się kolejnym Koncertom fortepianowym Thomasa Tellefsena i Carla Reineckego. Zabrzmią: I Koncert fortepianowy g-moll op. 8 norweskiego kompozytora i IV Koncert fortepianowy h-moll op. 254 niemieckiego twórcy. Zaprasza Marcin Majchrowski.

16:00
Ten piękny wiek XIX

W audycji z cyklu Ten piękny wiek XIX tym razem trochę kameralistyki Antonina Dworzaka. Małgorzata Pęcińska proponuje rzadziej pojawiające się w repertuarze Trio fortepianowe f-moll op. 65, napisane z wielkim, niemal symfonicznym rozmachem (Trio Beaux Arts), a także mistrzowski cykl liryki wokalnej, jakim są Ciganské melodie op. 55 skomponowane do tekstów wybranych z tomiku poezji Adolfa Heyduka, cykl z dyskretnie wprowadzonymi, zwłaszcza w warstwie wokalnej, efektami zamierzonej stylizacji muzyki romskiej (Bernarda Fink, Roger Vignoles). Zapraszamy!

17:00
Chopin osobisty

Bohaterem audycji Róży Światczyńskiej będzie, niezwykle wszechstronny repertuarowo, francuski pianista Cedric Thibergien. Tym razem pojawi się jednak wyłącznie w utworach Fryderyka Chopina, m.in. Preludiach op. 28 i Scherzu b-moll.

18:00
Romantyczne brzmienia

W dzisiejszym programie Magdaleny Łoś zabrzmią m.in.: III Kwartet d-moll Luigiego Cherubiniego w wykonaniu Hausmusik London oraz wszystkie Ballady Fryderyka Chopina w interpretacji zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego w 2015 roku, Seong-Jin Cho.

20:00
Chopin na ludowo

W programie interpretacje francusko-belgijskiego pianisty z Meksyku Michela Blocka, ulubieńca publiczności i wielkiego przegranego VI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. W 1960 roku zdobył jedynie wyróżnienie, ale uznanie dla jego talentu wyraził honorowy przewodniczący jury Artur Rubinstein, przyznając mu nagrodę specjalną. Usłyszymy nagrania konkursowe Mazurków Chopina - cis-moll op. 30 nr 4, c-moll op. 56 nr 3 i As-dur op. 59 nr 2 oraz późniejsze interpretacje Mazurków op. 17 i op. 68. W audycji także nagrania archiwalne i opowieści jednego z najwybitniejszych skrzypków Radomszczyzny - Tadeusza Jedynaka z Przystałowic Małych. Zaprasza Kuba Borysiak.

21:00
Chop-in-pop

"Sny Chopina" - Mówienie, że muzyka Chopina kojarzy się z nocą, to truizm. Oczywiście, kojarzy się, głównie za sprawą nokturnów, ale nie tylko, muzyka nocy pobrzmiewa i w innych dziełach. Noc jest zatem pewna. Ale co z jej atrybutami, na przykład ze snem... Jak sypiał Chopin, o czym śnił? A kiedy śni się o Chopinie, to co się w tym śnie zjawia? I jak te dwie oniryczne przestrzenie - wyobrażony sen Chopina i sen o Chopinie - wpływają na muzykę? O tym w audycji "Chop-in-pop", w której śledzić będę tropy spod znaku snów Chopina i snów o Chopinie. Będzie ciekawie, choć siłą rzeczy - trochę sennie. Zaprasza Mariusz Gradowski.

22:00
Czarne na białych

Wychwalany przez Szymanowskiego, który dedykował mu też kilka swoich mazurków, Jan Smeterlin zszedł z estrady w 1967 r. jako wielki pianista, o którym pamięć prędko zaginęła. Odświeżamy ją dzięki nielicznym nagraniom, zebranym przez australijską Dekkę (wyłącznie z muzyką Chopina). Zaprasza Jakub Puchalski.