Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

"Malarze klawiatury. Chopin, Debussy, Szymanowski". VI Festiwal Polskiego Radia Chopin

„Impromptus ofiarowują muzykę bez cienia, serię dźwiękowych pejzaży zapowiadających impresjonizm”(Mieczysław Tomaszewski)

Przed nami VI Festiwal Polskiego Radia Chopin Foto: mat. promocyjne

Fryderyk Chopin przekształcił fortepian w instrument o niesłychanym potencjale, w pełni odkrywając jego możliwości brzmieniowe i emocjonalne. Jako jeden z pierwszych kompozytorów poświęcił się niemal wyłącznie muzyce fortepianowej, tworząc dzieła, które do dziś stanowią wyżyny artystycznej wirtuozerii i ekspresji. Chopin eksperymentował z dźwiękiem, pokazał, że dysonans może być piękny sam w sobie. Potrafił wydobyć z klawiatury niezwykłe bogactwo brzmień. Różnorodność emocji w jego muzyce – od zwiewnych, poetyckich chwil, przez subtelność, optymizm, po szalejące burze, nostalgiczne tony i słynny „żal” – jest nieporównywalna z twórczością innych kompozytorów. Dzieła Chopina pełne są także humoru, dowcipu i ironii. Znajdziemy w nich również wymiar duchowy, czy wreszcie filozoficzne refleksje. To właśnie ta wielowątkowość i bogactwo emocji sprawiają, że muzyka Chopina jest tak niezwykle różnorodna i ponadczasowa.

Chopin wytyczył nowe ścieżki w muzyce fortepianowej, a jego unikalne podejście do harmonii, pełne subtelności i indywidualizmu, stanowiło fundament dla późniejszych twórców. Według publicysty i muzykologa Jewgienija Braudo, Chopin to „impresjonista, odkrywca nadzwyczajnie plastycznych linii melodycznych, uduchowionych brzmień, wychodzących w praktyce poza granice możliwości ówczesnego fortepianu”. Jego muzyka, pełna malarskich obrazów dźwiękowych i głębokich emocji, stała się inspiracją dla kolejnych pokoleń kompozytorów, szczególnie impresjonistów, którzy – podobnie jak twórca ballad i mazurków – koncentrowali się na barwie dźwięku i wyrazistej ekspresji.

Szósta odsłona Festiwalu PR Chopin przebiegać będzie pod hasłem "Malarze klawiatury. Chopin, Debussy, Szymanowski". W tym roku muzykę patrona naszej anteny będziemy zestawiać z muzyką innych mistrzów klawiatury, muzycznych malarzy, którzy w swojej twórczości uznawali barwę dźwięku za priorytetowy środek wyrazu. Obok dzieł Fryderyka Chopina w tym roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie zabrzmi muzyka m.in. Edvarda Griega, Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego oraz Ottorina Respighiego. Przez sześć dni publiczność będzie miała okazję usłyszeć muzykę, która nie tylko dotyka najgłębszych warstw ludzkiej emocji, ale także ukazuje piękno i zmysłowość fortepianowych pejzaży dźwiękowych.

Na program festiwalu złoży się osiem koncertów:

8 kwietnia: wystąpi Piotr Alexewicz, należący do najbardziej utalentowanych pianistów polskich młodego pokolenia. Studia muzyczne rozpoczął w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Pawła Zawadzkiego, a następnie kontynuował je w Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu w klasie prof. Konstantina Scherbakova. Pianista zdobył międzynarodowe uznanie jako półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie został wyróżniony Nagrodą im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego. Jest także dwukrotnym zwycięzcą 48. i 50. Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Na arenie międzynarodowej triumfował w III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Ville de Gagny w Paryżu, zdobywając Grand Prix, Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Musicdeco. Jest także laureatem II nagrody Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti w Bukareszcie. W 2024 roku zwyciężył w Konkursie Koncertów na Piano Texas Piano Academy; tym samym roku został jednym z trzech laureatów prestiżowego Konkursu Schenka w Szwajcarii, zdobywając także wszystkie nagrody specjalne, w tym Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Orkiestry.

Pianista ma na swoim koncie wiele nagrań, w tym debiutancki album wydany w 2019 roku przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, zawierający utwory Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta i Maurice’a Ravela. W ramach dalszej współpracy z Instytutem nagrał z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Howarda Shelley’a wszystkie utwory Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę, które nie są koncertami, a także komplet 26 preludiów Chopina oraz Sonatę b-moll op. 35, której premiera planowana jest na 2025 rok. Występował na wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach, takich jak „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Festiwal Chopinowski w Nohant, Festival Chopin do Brasil, Piano Texas, Festiwal Artura Rubinsteina w Łodzi, Festiwal Chopinowski w Connecticut, Gdański Festiwal Muzyczny czy Recitale w Żelazowej Woli. Koncertował w prestiżowych salach koncertowych, takich jak Filharmonia Berlińska, Salle Cortot, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Teatro Nacional w Brasílii, Sala São Paulo, Van Cliburn Concert Hall, Ed Landreth Auditorium w Fort Worth, Sapporo Concert Hall Kitara, ACROS Fukuoka Concert Hall, The Symphony Hall w Osace oraz Musashino Bunka Kaikan w Tokio. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, w tym z Markiem Pijarowskim, Andrzejem Boreyko, Arielem Zuckermannem, Benjaminem Shwartzem, Przemysławem Neumannem, Hansemjörgem Schellenbergerem, Marcem Kissoczym, Danielem Stabrawą, Thomasem Konczem, Runem Bergmannem, Adamem Banaszakiem, Nicolae Moldoveanu, Howardem Shelleyem, Rubenem Silvą, Jakubem Chrenowiczem, Nortonem Morozowiczem oraz Tatsuya Shimono.

W programie jego recitalu znajdą się: Notturno, Valse Caressante, Intermezzo-Serenata z cyklu „6 Pezzi”, P. 44 Ottorina Respighiego, Pour le piano Claude’a Debussy’ego, Scherzo es-moll op. 4 Johannesa Brahmsa, a także Sonata b-moll op. 35 Fryderyka Chopina.


Piotr Alexewicz Piotr Alexewicz

9 kwietnia: usłyszymy Magdalenę Lisak, laureatkę VI nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1995. Tym razem zabrzmią Maski op. 34 Karola Szymanowskiego, Noctuelles z cyklu Mirroir Maurice’a Ravela, wybrane Scherza i Etiudy Fryderyka Chopina, Images Claude’a Debussy’ego, a także miniatury fortepianowe Edvarda Griega.

Urodzona w Katowicach pianistka pielęgnuje rodzinne tradycje muzyczne. Od najmłodszych lat zdobywała najwyższe laury na konkursach krajowych i międzynarodowych. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu profesora Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W tym samym roku, po dojściu do półfinału konkursu Gézy Anda w Zurychu otrzymała prywatne stypendium i kontynuowała naukę w Konserwatorium w Zurychu u Homero Francescha. Jednym z jej najcenniejszych doświadczeń były studia w Musik-Akademie w Bazylei w latach 1996-1998 pod kierunkiem Krystiana Zimermana. Zdobyta na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym VI nagroda otworzyła Magdalenie Lisak drzwi do prestiżowych sal koncertowych, jak Hitomi Memorial Hall w Tokio, Stadt–Casino w Bazylei, Rudolfinum w Pradze czy Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczyła także w festiwalach chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, Nohant-La Châtre, Mariańskich Łaźniach, Gandawie, Genewie oraz Festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie. Jej interpretacje zostały utrwalone dla Deutsche Rundfunk, Radio Suisse Romande, Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz na płytach CD dla Polskiego Radia oraz CD Accord. Występuje regularnie z recitalami, wykonuje koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w Polsce i większości krajów europejskich, a także USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Brazylii. Fascynuje ją muzyka najnowsza. W 2000 roku wykonała dla György Ligetiego jego Etiudy, których interpretacja spotkała się z wysoką oceną kompozytora. Dokonała prawykonań w ramach festiwali: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Laboratorium w Warszawie i Białymstoku oraz Festiwalu Warszawska Jesień. Występowała w charakterze solistki z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, Jacques Mercier, Reinbert de Leeuw, Jacek Kasprzyk, Ewa Strusińska. Na zaproszenie Narodowego Instytutu im. F. Chopina podjęła się wykonań, a także rejestracji utworów F. Chopina na instrumencie historycznym Erard na płycie CD w serii The Real Chopin.

Realizuje projekty artystyczne pod egidą Śląskiego Towarzystwa Muzycznego, którego jest założycielką i prezesem. Prowadzi klasę fortepianu katowickiej Akademii Muzycznej, od 2019 roku będąc Kierownikiem Katedry Fortepianu. W maju 2024 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jej działalność pedagogiczna obejmuje m.in. kursy mistrzowskie na Międzynarodowym Kursie Pianistycznym w Katowicach, Chopin International Masterclass w Showa Academia Musicae w Tokio, kursy na Uniwersytecie w Ostrawie, Narodowej Akademii Muzycznej „Pancho Vladigerov” w Sofii oraz wykłady na polskich i japońskich wyższych uczelniach artystycznych.
Uczestniczyła w jury International Chopin Piano Competition in Asia (2010 - 2023), Komisji Kwalifikacyjnej XV i XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010 i 2025), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2023) oraz 54. Beethovenův Hradec International Music Competition and Music Festival (2016, 2022) w Hradec nad Moravici (Czechy).


Magdalena Lisak Magdalena Lisak

10 kwietnia: trzeciego dnia Festiwalu wystąpi Łukasz Chrzęszczyk, pianista, solista i kameralista, pedagog. Jest laureatem m.in. Grand Prix, I Nagrody w kategorii duetów skrzypce – fortepian i wszystkich nagród specjalnych I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach oraz międzynarodowych konkursów muzyki kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2012), im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2013), im. St. Moniuszki w Rzeszowie (2019).

Występował m.in. w Het Concertgebouw w Amsterdamie, siedzibie NOSPR w Katowicach, filharmoniach w Bratysławie, Mediolanie, czy Warszawie – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej FN. Jako solista współpracował także z orkiestrami Filharmonii Świętokrzyskiej, Rzeszowskiej, Warmińsko – Mazurskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Lutosławski Youth Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.

Na dorobek fonograficzny artysty obok nagrań dla Polskiego Radia i TVP Kultura składa się dziesięć płyt wydanych m. in. przez Orphee Classics, DUX, Chopin University Press, nagranych we współpracy m. in. z Joanną Freszel, Jakubem Jakowiczem, Roksaną Kwaśnikowską, o tematyce sięgającej od klasyków XX i XXI wieku po mniej znaną muzykę polską, wielokrotnie nominowanych do nagrody Fryderyk.


Łukasz Chrzęszczyk Łukasz Chrzęszczyk

11 kwietnia: to dzień rezerwowany dla muzyki jazzowej – w aranżacjach kompozycji Chopina, a także w swoim autorskim repertuarze zaprezentuje się jeden z najwybitniejszych polskich improwizatorów, pianistów i kompozytorów, Aleksander Dębicz.

Artysta łączy w swojej twórczości muzykę klasyczną, filmową i improwizowaną. Jego artystyczne działania obejmują kompozycje, aranżacje oraz występy jako solista i kameralista. Improwizacja i muzyka autorska stanowią fundament jego działalności, a pasja do sztuki filmowej wyznacza jeden z głównych kierunków jego twórczości. Już na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (2015, Warner Classics) zaprezentował cykl 12 utworów inspirowanych kinem. Od tego czasu komponuje muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, współpracując m.in. z Teatrem Polskim w Warszawie i Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie.

Na swoim koncie ma siedem albumów: „Cinematic Piano” (2015), „Bach Stories” (2017, nominacja do Fryderyka), „Invention” (2018, nominacja do Fryderyka), „Adela” (2021, nominacja do Fryderyka), „Sideways” (2022), „Magnolia” (2024) oraz „#LetsBaRock” (2024). „Magnolia” to w pełni autorski album, na którym Dębicz występuje jako kompozytor i producent, nadając kompozycjom charakter filmowy. Projekt „#LetsBaRock”, opracowany z Jakubem Józefem Orlińskim, zawiera nowe aranżacje muzyki barokowej, a Aleksander Dębicz pełni w nim rolę pianisty, aranżera i kompozytora. Płyta była promowana koncertami m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie i Filharmonii Berlińskiej.

Od 2024 roku Aleksander Dębicz nagrywa dla międzynarodowej wytwórni Warner Classics, w którą podpisał ekskluzywny kontrakt. W 2022 roku zwyciężył Bridgerton Scoring Competition, organizowany przez Spitfire Audio. Jego muzyka do fragmentu serialu „Bridgertonowie” została uznana za najlepszą spośród 4 tysięcy zgłoszeń i oceniona przez Krisa Bowersa – autora oryginalnej ścieżki dźwiękowej Netflixa.

Jako pianista koncertuje w Polsce i za granicą, łącząc w repertuarze interpretacje dzieł klasycznych z improwizacją i autorską muzyką. Współpracuje z wybitnymi artystami, takimi jak Jakub Józef Orliński, Marcin Zdunik i Łukasz Kuropaczewski, tworząc unikatowe projekty muzyczne.
W swojej karierze Dębicz zdobył liczne nagrody, w tym zwycięstwo w Transatlantyk Instant Composition Contest (2013), oraz współpracował z wieloma orkiestrami, jak Sinfonietta Cracovia czy Polska Orkiestra Radiowa. Jako dyrektor muzyczny odpowiadał m.in. za oprawę Gali Ministra Kultury, Balu Fundacji TVN oraz Sylwestra w Operze Lubelskiej.


Aleksander Dębicz Aleksander Dębicz

12 kwietnia: wystąpi jeden z najciekawszych polskich pianistów, kameralista i pedagog. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, Piotr Sałajczyk. W trakcie recitalu usłyszymy m.in. młodzieńczą Sonatę na fortepian Witolda Lutosławskiego, Sonatę op. 56 Mieczysława Weinberga, a także wybór Preludiów Claude’a Debussy’ego.

W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł Władysława Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian (m. in. Koncertu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia). Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Meccore String Quartet, Hashtag Ensemble, Piotrem Pławnerem, Bartłomiejem Niziołem, Joanną Freszel, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem, a zaowocowało powołaniem do życia formacji kameralnej Wajnberg Trio.

Na początku 2022 roku ukazała się jego płyta z sonatami fortepianowymi Mieczysława Wajnberga wydana przez Polskie Radio, o ktorej Norman Lebrecht napisał: „Sałajczyk interpretuje Weinberga naprawdę przenikliwie i inteligentnie” a Dorota Szwarcman „na takiego Wajnberga fortepianowego czekałam”. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2022 roku objął funkcję prezesa zarządu Towarzystwa Muzycznego im. K. Szymanowskiego, jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Pianista prowadzi bogate życie koncertowe (występy z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, Filarmonica Transilvania), festiwale w kraju i za granicą: Chopin i jego Europa, Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Auksodrone, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Usedomer Musikfestival, Lubomirski Festival, Festiwal Eufonie, Cartagena Music Festival). Od 2021 roku był przez trzy edycje artystą - rezydentem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W jego bogatej dyskografii można odnaleźć płyty nagrane dla wytwórni DUX, CD Accord, Anaklasis, Haenssler, CPO, Chandos i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, La Clef Res Musica osiem nominacji do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland, nominacja do International Classical Music Awards 2020). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2. Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino Władysława Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.

Bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu A. Wajdy Powidoki, występował wspólnie z Krzysztofem Globiszem w spektaklu „Poezja i muzyka czasu rewolucji”. W 2019 roku na zaproszenie Zbigniewa Preisnera wziął udział w Preisner’s Music, gali z okazji jubileuszu kompozytora. Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem w klasie prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova.. Był również pianistą Sommerakademie Salzburg. Od 2023 roku w Polskim Wydawnictwie Muzycznym ukazują się zeszyty z dziełami fortepianowymi Juliusza Zarębskiego w jego redakcji. W sezonie 2023/24 artystę można było usłyszeć m. in. w londyńskiej Wigmore Hall, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej oraz w Filharmonii Narodowej, wspólnie ze skrzypkiem Barłomiejem Niziołem i klarnecistą Krzysztofem Grzybowskim inaugurował sezon 2023/24 Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.


Piotr Sałajczyk Piotr Sałajczyk

13 kwietnia: festiwalowy finał wypełni recital kameralny FudalaRot Duo. Wybitni instrumentaliści Michał Rot i Wojciech Fudala wykonają m.in. Sonatę a-moll op. 36 na fortepian i wiolonczelę Edvarda Griega, Sonatę op. 9 Karola Szymanowskiego (w opracowaniu Kazimierza Wiłkomirskiego), a także Grand Duo Concertante Fryderyka Chopina.

FudalaRot Duo zostało stworzone w 2016 roku. Artystów połączyła potrzeba promowania twórczości polskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga. Rezultatem tego spotkania był ich premierowy album zawierający sonaty na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga, wydany w 2019 roku przez DUX. Jest to pierwsze polskie nagranie kompozycji Wajnberga na wiolonczelę i fortepian. Album otrzymał znakomite recenzje na całym świecie, był również nominowany do nagrody Fryderyk w kategorii “muzyka kameralna”.

Artyści są adiunktami Akademii Muzycznej w Łodzi oraz laureatami międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce, Czechach, Niemczech, Bułgarii, Austrii i na Węgrzech. Studiowali w renomowanych uczelniach pod kierunkiem wspaniałych artystów, m.in. Andrzej Ratusiński, Gary Hoffman. Koncertowali z orkiestrami w kraju i za granicą, współpracując ze światowej sławy artystami (Eiji Oue, Michael Guttman, Masimiliano Caldi, Łukasz Borowicz, Ernst Kovacic, Joseph Swensen). Zespół prowadzi bardzo bogatą działalność koncertową, regularnie występując w najważniejszych centrach muzycznych w kraju i za granicą, m. in.: Sala Kameralna NOSPR w Katowicach, Sala Główna NFM we Wrocławiu, Studio S1 im. W. Lutosławskiego, Studio Koncertowe im. Władysława Szpilmana w Warszawie, Teatr Wielki w Łodzi, Sala Koncertowa Fryderyk w Warszawie, ECM Krzysztofa Pendereckiego, Filharmonia Lwowska, Circle Royal w Brukseli. Występowali podczas znanych festiwali muzycznych oraz cykli koncertowych, m. in.: MG Concerts w Brukseli, Kwarantanna w Hi-Fi (Radio RDC), Dni Muzyki Mendelssohna w Krakowie, Opus Magnum, Festiwal Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej, Przemyska Jesień Muzyczna, Harmonie Starego Miasta w Lublinie, Śląskie Lato Muzyczne, Festiwal Chopin w barwach jesieni, Chopin na żywo, Festiwal Bezsenność, Dni Muzyki Mieczysława Wajnberga, Śląski Festiwal Beethovenowski, Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Festiwal Muzyki Romantycznej i wiele innych. Duet w 2019 roku otrzymał Stypendium MKiDN na Rzecz Upowszechniania Kultury. Celem projektu była promocja nieznanej twórczości kompozytorów polskich.

Zespół ma na koncie nagrania dla Polskiego Radia, Radia RDC oraz albumy płytowe dla wytwórni DUX: Mieczysław Wajnberg: Sonatas for Cello and Piano (2019), Transfiguration - Szymanowski, Clarke, Bloch (2023). Obydwie płyty otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk.

FudalaRot Duo wciąż rozbudowuje swój repertuar. Artyści planują nagranie trzeciej płyty, ponownie z muzyką Mieczysława Wajnberga, dla wytwórni Brilliant Classics (2026) oraz kolejne koncerty: m.in. inauguracja festiwalu Polskiego Radia Chopin (2025), koncert w Filharmonii Narodowej (2025) oraz w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (2025).


FudalaRot Duo FudalaRot Duo

Koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin. W przerwach nadawane rozmowy z muzykami. Recitale poprowadzą: Róża Światczyńska (8-10 kwietnia oraz Adam Rozlach (11-13 kwietnia).

Ponadto 12 i 13 kwietnia o godzinie 16:00 odbędą się koncerty dwóch młodych i utalentowanych pianistów:

12 kwietnia

Wojciech Pietrzak, uczeń 3 klasy, II st. Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim, w klasie fortepianu dr hab. Roberta Adamczaka; laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym między innymi:

- XII Miniaturowe Zmagania Najmłodszych Pianistów – Świdnica 18.V. 2017 – Złota Rączka
- III Ogólnopolski Konkurs Instrumentalny: I Pierwszak Może Być Mistrzem – Warszawa, 11.11.2017 – Dyplom Mistrza
- XIII Miniaturowe Zmagania Najmłodszych Pianistów – Świdnica 7.VI. 2017 – Srebrna Rączka
- V Festiwal Pianistyczny im. Apolinarego Szeluty – Słupca 28-30.III.2019, I miejsce
- X International Music Competition – Belgrad, Serbia 2019 - I miejsce
- XI International Music Competition – Belgrad, Serbia 2020 - I miejsce
- XII International Music Competition – Belgrad, Serbia 2021- I miejsce
- XII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny – MŁODY WIRTUOZ – Sanok 2021 – I miejsce.
- X Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny – Szczecin IV 2022 – III miejsce
- XIII International Music Competition – Belgrad, Serbia 2022 – I miejsce
- XIV International Music Competition – Belgrad, Serbia 2023 – I miejsce
- I Ogólnopolski Konkurs "Dźwiękowe Odkrycia", Poznań, 29.02.2024 – II nagroda
- 7. International Competition ,,In Baroque Style’’ 16.03.2024 – tytuł laureata.
- 8. International Competition ,,In Baroque Style’’ 10.03.2025 - tytuł laureata.

Uczestniczy w życiu artystycznym szkoły i Ostrowa Wielkopolskiego występując m.in. podczas koncertów dla
Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Ostrowie Wielkopolskim i Lewkowie. Współpracuje, jako akompaniator, z chórami Zespołu Szkół Muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim oraz z chórem "Totus Tuus’" w Polish Center, Yorba Linda, USA.

Z zaangażowaniem uczestniczy w warsztatach fortepianowych i organowych prowadzonych przez wybitnych pedagogów (m.in. prof. Waldemara Andrzejewskiego, prof. Macieja Pabicha) oraz w lekcjach mistrzowskich (m.in. z Janem Stokłosą). Za swoje osiągniecia artystyczne został uhonorowany nagrodą Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Listem gratulacyjnym Prezydenta Miasta Kalisza oraz dwukrotnie Statuetką „Złoty Wiolinek” przyznawaną przez Starostę Ostrowskiego. Ogromnym wyróżnieniem jest uzyskanie pozaregulaminowego tytułu "Osobowości Artystycznej’’ w 8. Międzynarodowym Konkursie "W Barokowym Stylu’".

Wojciech Pietrzak jest nie tylko pianistą, organistą wykonującym utwory znanych kompozytorów, ale mimo młodego wieku może pochwalić się własnymi kompozycjami i aranżacjami. Naukę kompozycji i gry na organach kształtuje pod kierunkiem dr Krzysztofa Niegowskiego.


Wojciech Pietrzak fot. Karolina Bazan Wojciech Pietrzak fot. Karolina Bazan

13 kwietnia

Eryk Koszela, urodzony w Rzeszowie w 2006 roku, laureat wielu konkursów pianistycznych, swój warsztat doskonalił pod okiem takich pedagogów i mistrzów fortepianu jak Andrzej Jasiński, Wojciech Świtała, Dang Thai Son, Dimitri Alexeev, Zbigniew Raubo, Alexandr Kobrin, Katarzyna Popowa-Zydroń, Krzysztof Jabłoński, Ewa Pobłocka i Pavel Gililov.

Urozmaiceniem festiwalu będą warsztaty dla dzieci i młodzieży, które odbędą się w sobotę 12 kwietnia od 11.30 – 13.30, również w Pałacu w Antoninie. Temat warsztatów będzie spójny z hasłem tegorocznego festiwalu. Przy dźwiękach muzyki Chopina dzieci i młodzież będą zgłębiać różne techniki plastyczne pod okiem nauczycielki Violetty Lebdy.