Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

17 kwietnia

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Cień Chopina. Wokół Europy romantycznej i młodopolskiej

Karol Furtak zaprasza na spotkanie z twórczością Béli Bartóka. W programie: Rapsodia na fortepian i orkiestrę op. 1 Sz. 27 (wyk. Zoltán Kocsis - fortepian, Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa, dyr. Iván Fischer) oraz I Kwartet smyczkowy op. 7 Sz. 40 (wyk. Emerson String Quartet). 

8:00
Laureaci Nagrody PR

Bohaterem dzisiejszej audycji Anny Skulskiej będzie Krystian Zimerman. W wykonaniu artysty usłyszymy Walca As-dur op. 34 nr 1 Fryderyka Chopina oraz II Koncert fortepianowy B-dur op. 83 Johannesa Brahmsa z towarzyszeniem Wiener Philharmoniker pod batutą Leonarda Bernsteina.

9:00
Warszawa czasów Chopina

Odcinek siódmy nowej odsłony audycji „Warszawa czasów Chopina” rozpoczniemy od przepysznej kameralistyki Franciszka Lessla w znakomitych interpretacjach na instrumentach historycznych. Spotkanie upłynie nam tym razem pod znakiem fortepianu w różnych odsłonach. Wspólnie odkryjemy rozmaite interpretacje I Sonaty fortepianowej Webera, zastanawiając się nad tym, w jaki sposób i za czyją sprawą ten dość hermetyczny repertuar stał się elementem fortepianowej „kultury popularnej”. Chociaż główne wektory naszych spotkań zorientowane są raczej „historycznie” i „dziełowo” niż wykonawczo – sporo miejsca poświęcimy postaci znakomitej pianistki i związanej z Warszawą, Felicji Blumental. W jej wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy C-dur (1812) Frederika Kuhlaua – dzieło zapomniane raczej niesłusznie. To wykonanie zestawimy z dziełem Hummla (ten sam skład, rok i tonacja). Jedynym utworem bez fortepianu na tym etapie naszej podróży będzie… koncert fagotowy. Czyj, i jaki ma związek z muzyczną konstelacją tego etapu naszej podróży? – odpowiedź już w czwartek o 9:00. Do usłyszenia – Michał Bruliński

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

W audycji Stanisława Dybowskiego usłyszmy nagrania Ignacego Friedmana – Poloneza As-dur op. 53, Etiudę Ges-dur op. 25 nr 9 i Etiudę c-moll „Rewolucyjną” Fryderyka Chopina oraz Koncert fortepianowy a-moll Edwarda Griega.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

Marcin Majchrowski skonfrontuje ze sobą brzmienia fortepianu historycznego i współczesnego na przykładzie Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina w wykonaniach Wojciecha Świtały (na Pleyelu i Steinwayu). W programie również Maurizio Pollini, który wykona Etiudy op. 10 patrona naszej anteny.

13:00
Krąg pieśni Chopina

W Kręgu pieśni Chopina, nie zważając na pogodę przeniesiemy się nad wody jeziora Świteź, by wsłuchać się w różne opracowania jednej z najpopularniejszych ballad Adama Mickiewicza. Wybrzmi najstarsze ujęcie Świtezianki pióra matki małżonki wieszcza – Marii Szymanowskiej, nie zabraknie oczywiście opracowań Carla Loewego i Stanisława Moniuszki. Posłuchamy też Ballady F-dur op. 38 Fryderyka Chopina i poszukamy jej powiązań z poezją Mickiewicza. Zaprasza Marta Jankowska.

14:00
Lekcja mistrzowska

Anna Skulska rozmawia z prof. Zbigniewem Raubo o mistrzach, wykonawcach, dziełach, twórcach i wydarzeniach. Bohaterem odcinka jest Johannes Brahms.

15:00
Drogi i bezdroża

Dzisiejszą audycję Marcina Majchrowskiego wypełni m.in. Koncert E-dur na 2 fortepiany i orkiestrę Felixa Mendelssohna w wykonaniu Stephena Coombsa i Iana Munro z towarzyszeniem BBC Scottish Symphony Orchestra, pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

16:00
Ten piękny wiek XIX

W programie jedno z największych arcydzieł jakie powstały w epoce romantycznej na fortepian i orkiestrę – I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Dzieło o symfonicznym rozmachu, odważnie przekraczające ramy gatunku, jakie koncertowi fortepianowemu wyznaczył klasycyzm. Posłuchamy znakomitej interpretacji, utrwalonej w nagraniu przez jednego z pianistycznych gigantów XX wieku – chilijskiego pianisty Claudia Arrau i Orkiestry Philharmonia pod dyrekcją Carla Marii Giuliniego. Zaprasza Małgorzata Pęcińska.

17:00
Chopin osobisty

Róża Światczyńska zaprezentuje przypomniane niedawno przez wytwórnię Sony Classical (2017) nagrania polskiej pianistki żydowskiego pochodzenia Maryli Jonas (1911-1959) – laureatki II Konkursu Chopinowskiego (1932). W programie przede wszystkim reprezentatywny wybór mazurków, ale także 2 nokturny i po  jednym walcu oraz etiudzie.

18:00
Romantyczne brzmienia

Powtórkowe audycje specjalne na czas Wielkiego Tygodnia wypełnione nagraniami z muzyką pasyjną z radiowego archiwum.  W tym odcinku Róża Światczyńska zaprezentuje m.in. oratorium „Chrystus na Górze Oliwnej” Ludwiga van Beethovena (wyk. Fabrice Dalis, Simona Houdova-Saturova, Piotr Nowacki, Chór PR w Krakowie, Zespół Śpiewaków Camerata Silesia, NOSPR,  dyr. Lawrence Foster) oraz Stabat Mater Gioacchina Rossiniego (wyk. Simona Saturova, Lucia Duchonowa, Corby Welch, Burak Bilgili, Chór PR w Krakowie, Górecki Chamber Choir, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, dyr. Rolf Beck).

20:00
Chopin na ludowo

Włoska pianistka Beatrice Rana oraz jej nagrania Scherza h-moll op. 20 i Scherza E-dur op. 54 z płyty „Chopin” z roku 2021. W audycji także opowieści Ewa Grochowskiej o Orkiestrze Jarmarku Jagiellońskiego, zespole składającym się z młodych artystów którzy wykonują melodie tradycyjne z regionu Lubelszczyzny, m.in.: z  repertuaru Orkiestry Dętej ze Zdziłowic, Kapeli Dętej z Woli Gródeckiej, Kapeli Stanisława Mroza z Makowisk, Kapeli Dudków ze Zdziłowic, Orkiestry Dętej z Goraja, Kapeli Wojciechowskiej z Wojciechowa, Kapeli Rodzinnej „Kurasie” z Lubziny, Kapeli Braci Bździuchów z Aleksandrowa czy repertuaru śpiewaczego Zespołu „Jarzębina” z Kocudzy. W „Chopinie na ludowo” także nagrania z albumu „Lato.Jesień” Kaji i Janusza Prusinowskich. Zaprasza Kuba Borysiak.

21:00
Chop-in-pop

Japońskie wątki przewijały się już w “Chop-in-pop”, ale teraz, na wiosnę, nie ma rady - trzeba jechać do Kraju Kwitnącej Wiśni. A zatem w najbliższej audycji cała godzina z j-popem (potańczymy), j-rockiem (policzymy nieparzyste metra), j-jazzem (w rytm Fantazji-Impromptu, ale nie tylko) i j-electro (marsz żałobny i fajerwerki), a to nie wszystko. Przy czym wszystko rzecz jasna z j-Chopinem w tle. Zaprasza jak zwykle ????·??????— czyli Mariusu Guradofusuki.

22:00
Czarne na białych

W najbliższej audycji Jakub Puchalski skupi się na pianistyce Wilhelma Kempffa. Głównym punktem programu będzie muzyka Ferenca Liszta, ale posłuchamy też interpretacji Bacha i Beethovena w najwcześniejszych nagraniach wielkiego artysty. Zapraszamy!