Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

8 maja

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Cień Chopina. Wokół Europy romantycznej i młodopolskiej

Karol Furtak zaprasza na kolejne spotkanie z twórczością Johna Fielda. Tym razem wysłuchamy m.in. jego najbardziej znanego koncertu fortepianowego.

8:00
Laureaci Nagrody PR

Bohaterem dzisiejszej audycji będzie Krzysztof Jabłoński – laureat III nagrody na XI Konkursie Chopinowskim (1985). W programie zabrzmią Wariacje B-dur op. 2 (nagrane dla wytwórni Bearton) oraz Etiudy op. 25 (NIFC) Fryderyka Chopina. Zaprasza Anna Skulska.

9:00
Warszawa czasów Chopina

Odcinek siódmy nowej odsłony audycji „Warszawa czasów Chopina” rozpoczniemy od przepysznej kameralistyki Franciszka Lessla w znakomitych interpretacjach na instrumentach historycznych. Spotkanie upłynie nam tym razem pod znakiem fortepianu w różnych odsłonach. Wspólnie odkryjemy rozmaite interpretacje I Sonaty fortepianowej Webera, zastanawiając się nad tym, w jaki sposób i za czyją sprawą ten dość hermetyczny repertuar stał się elementem fortepianowej „kultury popularnej”. Chociaż główne wektory naszych spotkań zorientowane są raczej „historycznie” i „dziełowo” niż wykonawczo – sporo miejsca poświęcimy postaci znakomitej pianistki i związanej z Warszawą, Felicji Blumental. W jej wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy C-dur (1812) Frederika Kuhlaua – dzieło zapomniane raczej niesłusznie. To wykonanie zestawimy z dziełem Hummla (ten sam skład, rok i tonacja). Jedynym utworem bez fortepianu na tym etapie naszej podróży będzie… koncert fagotowy. Czyj, i jaki ma związek z muzyczną konstelacją tego etapu naszej podróży? – odpowiedź już we wtorek i czwartek o 9:00. Do usłyszenia – Michał Bruliński.

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

Stanisław Dybowski prezentuje sylwetkę polskiego pianisty i pedagoga Jerzego Sterczyńskiego. W wykonaniu artysty usłyszymy m.in. Koncert fortepianowy As-dur op. 2 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Adama Matangi, a także Allegretto Fis-dur patrona naszej anteny. Audycja archiwalna.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

W dzisiejszym programie Marcin Majchrowski prezentuje m.in. Mazurka cis-moll op. 50 nr 3 w interpretacji Fou Ts’onga na fortepianie Erard z 1849 roku, Etiudę As-dur op. 25 nr 1 w wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego, również na Erardzie z 1849 roku, a także Preludia op. 28 w interpretacji Friedricha Guldy na instrumencie współczesnym.

13:00
Krąg pieśni Chopina

W Kręgu pieśni Chopina, nie zważając na pogodę przeniesiemy się nad wody jeziora Świteź, by wsłuchać się w różne opracowania jednej z najpopularniejszych ballad Adama Mickiewicza. Wybrzmi najstarsze ujęcie Świtezianki pióra matki małżonki wieszcza – Marii Szymanowskiej, nie zabraknie oczywiście opracowań Carla Loewego i Stanisława Moniuszki. Posłuchamy też Ballady F-dur op. 38 Fryderyka Chopina i poszukamy jej powiązań z poezją Mickiewicza. Zaprasza Marta Jankowska.

14:00
Lekcja mistrzowska

Anna Skulska rozmawia z prof. Andrzejem Ratusińskim - pianistą i pedagogiem - o mistrzach, wykonawcach, dziełach, twórcach i wydarzeniach. Bohaterem odcinka jest Carlos Kleiber.

15:00
Drogi i bezdroża

Dzisiejszy program Marcina Majchrowskiego wypełnią dwa koncerty fortepianowe Friedricha Kalkbrennera w wykonaniu Howarda Shelleya z towarzyszeniem Tasmanian Symphony Orchestra. W audycji zabrzmią: I Koncert fortepianowy d-moll op. 61 oraz III Koncert fortepianowy a-moll op. 107. Utwory te były dla Chopina wzorcem koncertu w stylu brillant.

16:00
Ten piękny wiek XIX

Muzyka kameralna czeskiego romantyka Antonina Dworzaka - Kwintet smyczkowy G-dur op. 77 (członkowie Oktetu Filharmoników Berlińskich) oraz fortepianowe Humoreski opus 101 (Rudolf Firkušny), urocze marginalia dziś już prawie niegrywane wypełnią program spotkania w cyklu Ten piękny wiek XIX. Zaprasza Małgorzata Pęcińska.

17:00
Chopin osobisty

Róża Światczyńska prezentuje fragmenty najnowszej płyty Ingrid Fliter – znakomitej argentyńskiej pianistki, laureatki II nagrody Konkursu Chopinowskiego w 2000 r. Na płycie, którą artystka debiutuje w wytwórni Linn Records znalazły się oba koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina, nagrane ze Szkocką Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Juna Märkla. W audycji przypomnimy sobie również wcześniejsze chopinowskie interpretacje Ingrid Fliter.

18:00
Romantyczne brzmienia

W programie audycji Klaudii Baranowskiej muzyka m.in.: Johannesa Brahmsa (Tańce węgierskie WoO 1, wyk. Claire Chevallier i Jos van Immerseel), Franza Schuberta (II Symfonia B-dur D 125, wyk. Les Musiciens du Louvre Grenoble, dyr. Marc Minkowski), Antonina Dworzaka  (Bagatele op. 47, wyk. Ensemble Explorations), a także Edvarda Griega (Tańce norweskie op. 35 cz I Allegro moderato, wyk. Jos van Immerseel, Claire Chevallier).

20:00
Chopin na ludowo

W audycji nagrania Maurycego Rosenthala, polskiego pianisty urodzonego w 1862 roku, ucznia Karola Mikulego i Franciszka Liszta. W jego wykonaniu posłuchamy Mazurków op. 63 i 67 oraz 3 Walców op. 64, 42 a także Walca e-moll wydanego pośmiertnie. W „Chopinie na ludowo” także opowieści i muzyka Garego Gwadery, laureata Konkursu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja 2024. To muzyk, który zdobył nagrodę Złote Gęśle za „wirtuozowskie potraktowanie rytmów mazurkowych na nietypowym (perkusyjnym) instrumentarium” Gary Gwadera otrzymał także drugą nagrodę „za magnetyczną osobowość, wyobraźnię muzyczną i niepowtarzalne połączenie awangardy i źródeł”.

21:00
Chop-in-pop

Pepe Rivero Trio, Maestro Portinho, Antonio Carlos, Romero Gavioli - czyli Chopin w gorących rytmach latynoamerykańskich! Zaprasza Mariusz Gradowski.

22:00
Czarne na białych

Paul Badura-Skoda - portret zmarłego w  2019 roku znakomitego austriackiego pianisty, znanego jako jeden z najwybitniejszych klasyków interpretacji muzycznej w drugiej połowie XX wieku. W audycji, której gościem był Dariusz Marciniszyn, znajdą się nagrania z różnych okresów działalności artysty, dokonane na współczesnych, jak i historycznych fortepianach, ukazujących artystę jako równie świetnego wykonawcę Beethovena, jak i Chopina, a nawet... gawędziarza. Zaprasza Jakub Puchalski.