Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

3 czerwca

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Cień Chopina. Wokół Europy romantycznej i młodopolskiej

Karol Furtak zaprasza na spotkanie z utworami Ignacego Jana Paderewskiego. Wysłuchamy m.in. Koncertu fortepianowego a-moll op. 17, w wykonaniu Iana Hobsona, z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovi pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

8:00
Laureaci nagrody PR

Krzysztof Jabłoński - Laureat III nagrody na XI Konkursie Chopinowskim 1985 roku, jako najlepszy Polak otrzymał też liczne nagrody dodatkowe m.in. In. nagrodę im.  Witolda Małcużyńskiego, którą ufundowały córki pianisty: Pierret i Christine także Towarzystw Chopinowskich w Japonii i Kanadzie. Nagrodę pieniężną natomiast ufundował Henryk Bogusławki, zapraszając również artystę na koncerty do Hiszpanii. Na program zaprasza Anna Skulska.

9:00
Warszawa czasów Chopina

Szósty odcinek „Warszawy czasów Chopina” w nowej odsłonie rozpoczniemy od rozwinięcia wątku „sakralnego” z poprzedniego spotkania. Z ogromną przyjemnością podzielę się z Państwem wyśmienitym nagraniem Mszy d-moll Cherubiniego, powstałej również w 1811 roku. Z Paryża do Warszawy przeniesiemy się za sprawą jednej z uwielbianej przez ówczesną stołeczną publiczność uwertur kompozytora, którego popularność nie wytrzymała próby czasu – François-Adriena Boieldieu. Drugą część audycji wypełni przede wszystkim kameralistyka na instrumenty smyczkowe (z delikatną „domieszką” fortepianu), która rozbrzmiewała w warszawskich salonach lat 1811-12. Ostatniej sonaty skrzypcowej Beethovena posłuchamy w kontekście Wariacji na trio smyczkowe Augusta Fryderyka Duranowskiego. Nasze spotkanie zwieńczą kameralne kompozycje Karola Lipińskiego, w mistrzowskich interpretacjach Konstantego Andrzeja Kulki i jego kwartetowo-kwintetowych towarzyszy. Serdecznie zapraszam – Michał Bruliński.

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich 

Władysław Kędra prezentuje utwory Witolda Maliszewskiego i Fryderyka Chopina. W programie m.in. Fantazja Polska op. 13 patrona naszej anteny oraz Fantazja kujawska G-dur op. 25 Maliszewskiego. Archiwalna audycja Stanisława Dybowskiego.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

Marcin Majchrowski porówna ze sobą wykonania Mazurka D-dur op. 33 nr 2 i Etiudy E-dur op. 10 nr 3 na fortepianie historycznym oraz współczesnym. Audycję zwieńczą dwa dzieła o większych rozmiarach: Fantazja A-dur na tematy polskie oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur Chopina.

13:00
Krąg pieśni Chopina

W Kręgu pieśni Chopina, nie zważając na pogodę przeniesiemy się nad wody jeziora Świteź, by wsłuchać się w różne opracowania jednej z najpopularniejszych ballad Adama Mickiewicza. Wybrzmi najstarsze ujęcie Świtezianki pióra matki małżonki wieszcza – Marii Szymanowskiej, nie zabraknie oczywiście opracowań Carla Loewego i Stanisława Moniuszki. Posłuchamy też Ballady F-dur op. 38 Fryderyka Chopina i poszukamy jej powiązań z poezją Mickiewicza. Zaprasza Marta Jankowska.

14:00
Lekcja mistrzowska

Anna Skulska rozmawia z prof. Andrzejem Ratusińskim - pianistą i pedagogiem - o mistrzach, wykonawcach, dziełach, twórcach i wydarzeniach. Bohaterem odcinka jest Władysław Kędra.

15:00
Drogi i bezdroża

W dzisiejszej audycji Marcin Majchrowski prezentuje muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena. W programie zabrzmią: II Koncert fortepianowy B-dur op. 19, trzecia część Allegro z Koncertu fortepianowego Es-dur KV 482, a także Rondo B-dur WoO 6.

16:00
Ten piękny wiek XIX

Oskar Kolberg, niestrudzony poszukiwacz, badacz źródeł folklorystycznych i archiwista, wielki polski etnograf, podobnie jak Chopin, absolwent Józefa Elsnera w Szkole Głównej Muzyki, miał też aspiracje kompozytorskie. Pisał pieśni i fortepianowe miniatury taneczne, bardzo udane, które z mroku zapomnienia wydobył i udostępnił w pięknych nagraniach pianista Krzysztof Rutkowski. Mazury, kujawiaki, polonezy w wyborze, w ciekawym kontekście nie tylko Chopina, lecz także polskiej twórczości mniejszych mistrzów znajdą się w programie audycji. Posłuchamy też Wielkiego Tria na fortepian, klarnet i róg op. 4, Franciszka Lessla, ucznia Haydna (Joanna Domańska, Roman Widaszek, Tadeusz Tomaszewski). Zaprasza Małgorzata Pęcińska.

17:00
Chopin osobisty

Róża Światczyńska zaprezentuje chopinowskie kreacje znakomitego francuskiego pianisty cypryjskiego pochodzenia, Cypriena Katsarisa. W programie m.in. Ballada F-dur i Fantaisie-Impromptu cis-moll op. 66.

18:00
Romantyczne brzmienia

W programie Magdaleny Łoś zabrzmią m.in.

Septet Es-dur op. 20 Ludwiga van Beethovena i

Grande Symphonie de salon no. 1 Antona Reichy.

20:00
Chopin na ludowo

Opowieści i pieśni Janiny Pydo z Zastawia na Lubelszczyźnie, śpiewaczki weselnej urodzonej w roku 1930, która opowiadać będzie o swoim życiu, pieśniach o smutnej miłości, pasieniu bydła, oleju lnianym i pamięci. W audycji także nagrania Mazurków op. 50 oraz Impromptu op. 51 Fryderyka Chopina w wykonaniu hiszpańskiego pianisty Martina Garcii Garcii oraz nagrania Janusza Prusinowskiego i jego Kompanii z albumu „Po Śladach”. Zaprasza Kuba Borysiak.

21:00
Chop-in-pop

"Sny Chopina" - Mówienie, że muzyka Chopina kojarzy się z nocą, to truizm. Oczywiście, kojarzy się, głównie za sprawą nokturnów, ale nie tylko, muzyka nocy pobrzmiewa i w innych dziełach. Noc jest zatem pewna. Ale co z jej atrybutami, na przykład ze snem... Jak sypiał Chopin, o czym śnił? A kiedy śni się o Chopinie, to co się w tym śnie zjawia? I jak te dwie oniryczne przestrzenie - wyobrażony sen Chopina i sen o Chopinie - wpływają na muzykę? O tym w audycji "Chop-in-pop", w której śledzić będę tropy spod znaku snów Chopina i snów o Chopinie. Będzie ciekawie, choć siłą rzeczy - trochę sennie. Zaprasza Mariusz Gradowski.

22:00
Czarne na białych

Bohaterem audycji Jakuba Puchalskiego będzie Walter Gieseking, jeden z najsławniejszych pianistów niemieckich, celujący przy tym w repertuarze francuskim. Program rozpocznie się więc muzyką Ravela, by następnie przejść do dwóch dalszych specjalności artysty: Mozarta (zabrzmi Koncert c-moll) i Beethovena (IV i V Koncert; wszystko pod dyr. Herberta von Karajana, z powojennych nagrań dla HMV). Zakończymy rzadkim spotkaniem pianisty z Chopinem: Berceuse.