Teraz na antenie

undefined - undefined

Następnie

undefined - undefined

10 lipca

06:00
Konkurs Chopinowski

Wybór nagrań z Konkursów Chopinowskich w opracowaniu Piotra Wawrowskiego.

07:00
Cień Chopina. Wokół Europy romantycznej i młodopolskiej

Karol Furtak zaprasza na spotkanie z muzyką Henryka Wieniawskiego. W programie I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 (wyk. Piotr Pławner – skrzypce, Sinfonia Varsovia, dyr. Grzegorz Nowak), Polonez brillante D-dur op. 4 (wyk. Bartłomiej Nizioł – skrzypce, Andrzej Tatarski – fortepian) oraz Fantaisie brillante sur des motifs de l'Opéra Faust de Gounod op. 20 (wyk. Bartłomiej Nizioł – skrzypce, BBC Scottish Symphony Orchestra, dyr. Łukasz Borowicz). Zapraszamy!

8:00
Laureaci Nagrody PR

W wykonaniu Henryka Sztompki zabrzmią Mazurki op. 17 i op. 24 oraz Fantazja f-moll op. 49. Nagrania prezentuje Anna Skulska.

9:00
Warszawa czasów Chopina

Tym razem do Warszawy czasów Chopina przeniesiemy się za sprawą muzyki symfonicznej i operowej. Usłyszymy dzieła, które w latach 1810-1811 wybrzmiewały na scenie Teatru Narodowego, na której debiutował wówczas Karol Kurpiński. Frapujące uwertury do oper Kurpińskiego i Elsnera przeniosą nas na chwilę do świata wczesnoromantycznego imaginarium, obfitującego w historie i zjawiska niezwykłe. W toku naszej opowieści pojawi się także Karol Lipiński, a konkretnie jego Symfonie op. 2. Za ich sprawą udamy się na chwilę do Lwowa... aby na koniec powrócić do Wiednia u progu drugiej dekady XIX wieku, gdzie w tym samym czasie wykonano po raz pierwszy dwa koncerty fortepianowe w tonacji Es-dur, ucznia i mistrza - Riesa i Beethovena. Nie zabraknie także muzyki "sceny mniejszej" - warszawskich salonów, którą u progu drugiej dekady XIX wieku wypełniały przede wszystkim dźwięki intymnej muzyki kameralnej. Zaprasza Michał Bruliński!

11:00
Polacy w Konkursach Chopinowskich

W audycji Stanisława Dybowskiego usłyszmy nagrania Ignacego Friedmana – Poloneza As-dur op. 53, Etiudę Ges-dur op. 25 nr 9 i Etiudę c-moll „Rewolucyjną” Fryderyka Chopina oraz Koncert fortepianowy a-moll Edwarda Griega.

12:00
Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?

W dzisiejszym programie Marcin Majchrowski prezentuje nagrania Artura Rubinsteina (Tarantela As-dur op. 43, Trois nouvelles études op. posth., Bolero C-dur op. 19, Berceuse Des-dur op. 57), Krzysztofa Jabłońskiego na Erardzie z 1849 roku (Etiuda f-moll op. 25 nr 2), a także Marthy Argerich (III Sonata fortepianowa h-moll op. 58).

13:00
Krąg pieśni Chopina

Zapraszamy na trzecią, ostatnią już audycję poświęconą wokalnym opracowaniom muzyki Fryderyka Chopina. W programie utwory powstałe z okazji 210. rocznicy urodzin Patrona naszej anteny, (wydane w albumie Czułe struny, 2020), utrwalone w latach 60’ i 70’ przez jazzowe zespoły wokalne Novi singers i The Swingle Singers, jak również archiwalne – nagrane w studiu Odeonu prawie 100 lat temu (w 1927 roku). Do usłyszenia!

14:00
Lekcja mistrzowska

Anna Skulska rozmawia z prof. Andrzejem Ratusińskim - pianistą i pedagogiem - o mistrzach, wykonawcach, dziełach, twórcach i wydarzeniach. Bohaterem odcinka jest Bruce Liu.

15:00
Drogi i bezdroża

Dzisiejszą audycję Marcina Majchrowskiego wypełnią: Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega w interpretacji Krystiana Zimermana i Berliner Philharmoniker pod batutą Herberta von Karajan, a także II Koncert fortepianowy c-moll op. 77 Charles-Marie Widora z towarzyszeniem BBC National Orchestra of Wales pod dyrekcją Thierry’ego Fischera.

16:00
Ten piękny wiek XIX

Tym razem w programie najsłynniejsze dzieło Roberta Schumanna – jeden z emblematów muzyki romantycznej – Koncert fortepianowy a-moll (Nelson Freire, Filharmonicy Monachijscy, Rudolf Kempe). Usłyszymy również Fantazję D-dur op. 131 (Patricia Kopatchinskaja, WDR Sinfonieorchester Köln, Heinz Holliger). Zaprasza Małgorzata Pęcińska.

17:00
Chopin osobisty

Ciąg dalszy prezentacji chopinowskich interpretacji argentyńskiej artystki z nowych płyt wydanych przez amerykańską wytwórnię DOREMI oraz NIFC (Martha Argerich na VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w 1965 r. oraz na festiwalu "Chopin i jego Europa" w 2010 r.).

W programie m.in. Koncert fortepianowy e-moll op. 11 zarejestrowany w Filharmonii Narodowej w Warszawie z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Zaprasza Róża Światczyńska.

18:00
Romantyczne brzmienia

Magdalena Łoś zaprezentuje różnorodny repertuar. Usłyszymy m.in. Uwerturę Hebrydy op. 26 Felixa Mendelssohna w wykonaniu Fryburskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Pablo Heras-Casady, Fantasiestücke op. 111, Roberta Schumanna w interpretacji Andreasa Staiera oraz Sonatę a-moll op. 137 nr 2 Franciszka Schuberta (wyk. Fabio Biondi – skrzypce, Olga Tverskaya – fortepian), a także Danse macabre op. 40 i Variations sur un theme de Beethoven op.35 Camille Saint-Saënsa (wyk. Claire Chevallier, Jos van Immerseel – fortepiany).

20:00
Chopin na ludowo

Włoska pianistka Beatrice Rana oraz jej nagrania Scherza h-moll op. 20 i Scherza E-dur op. 54 z płyty „Chopin” z roku 2021. W audycji także opowieści Ewa Grochowskiej o Orkiestrze Jarmarku Jagiellońskiego, zespole składającym się z młodych artystów którzy wykonują melodie tradycyjne z regionu Lubelszczyzny, m.in.: z  repertuaru Orkiestry Dętej ze Zdziłowic, Kapeli Dętej z Woli Gródeckiej, Kapeli Stanisława Mroza z Makowisk, Kapeli Dudków ze Zdziłowic, Orkiestry Dętej z Goraja, Kapeli Wojciechowskiej z Wojciechowa, Kapeli Rodzinnej „Kurasie” z Lubziny, Kapeli Braci Bździuchów z Aleksandrowa czy repertuaru śpiewaczego Zespołu „Jarzębina” z Kocudzy. W „Chopinie na ludowo” także nagrania z albumu „Lato.Jesień” Kaji i Janusza Prusinowskich. Zaprasza Kuba Borysiak.

21:00
Chop-in-pop

Rockowo i progresywnie: rockowa fuga w "On Reflection" Gentle Giant, utwory Renaissance i Murphy Blend z cytatami z Chopina, metalowy Jelonek gra mazurki Chopina, a na deser "rewolucyjna" z metalowymi blastami. Zaprasza Mariusz Gradowski.

22:00
Czarne na białych

„Jeżeli ta mała będzie pracować – zajdzie daleko” – powiedział o młodej Jeanne-Marie Darré Camille Saint-Saëns. „Mała” pracowała ze zdwojoną siłą. Niebawem została jedną z najwybitniejszych absolwentek Konserwatorium Paryskiego i wróciła do Saint-Saënsa na lekcje interpretacji jego muzyki. Gdy miała 21 lat jednego wieczoru wykonała wszystkich pięć (!) jego Koncertów fortepianowych, z młodej pianistki przemieniając się w młodą gwiazdę. W Czarne na białych słuchamy jej w muzyce jej najbliższej: Liszta, Chopina i w II Koncercie Saint-Saënsa, pod tą samą błyskotliwą batutą Paula Paray, pod którą grała w pamiętnym dla niej roku 1926.